Zlato - studenaky na konektorech

Jaroslav Lukesh lukesh na seznam.cz
Úterý Březen 19 11:03:22 CET 2013

Je to s olovem, ale ta slitina vypadá divně, olovo tam v tom cínu není
rozpuštěné, ale tvoří "mastná oka". Dřív problémy skutečně nebyly,
nekatovaly se zbytečně kosty, kdoví jak tu pájku vyráběli a kde ji za
výhodnou cenu nakoupili..

Ale pravda je, ža na zlacenou desku se hůř pájí, než na cínovanou, na
cínované se pájka ochotněji rozleje, zatímco na zlacené plošce to jakoby
chvilku trvá. Pak ale to bez problémů drží, spíš se urve ploška i s nohou od
desky, než by se urvala pájka od plošky.

----- Původní zpráva -----
Od: "Vláďa Anděl" <vaelektronik na vaelektronik.cz>

Jen jestli to nevadí jen pájce Pb free, protože jí vadí asi úplně
všechno :-) Zlacené konektory a vývody součástek se letovaly odjakživa a
o problémech jsem nikdy neslyšel. Problémy se snad někdy před 30 lety
řešily v integrovaných obvodech, kde termokompresí přivařené zlaté
přívody reagovaly s hliníkem a taky tam vznikala nějaká křehká a navíc
blbě vodivá mezivrstva - nějaký purpurový mor. Pak jsem někde četl, že
výrobci IC začali používat hliníkové drátky, což bylo technologicky
náročnější, než to zlato. Ale jistě tady jsou povolanější, kteří o tom
vědí víc. Já jsem to jen studoval, ale pak už nikdy nedělal.
Anděl