Otacky na volt

Michal Gregor a2x1nptda8 na email.cz
Pondělí Březen 18 11:58:14 CET 2013

Tady je mapka prostoru:
http://www.laacr.cz/index.php?Action=View&ARTICLE_ID=1028

Je tam i minimalni vyska a omezeni rychlosti pro letadla.

Podrobnejsi mapy:
http://www.xcontest.org/world/en/useful-features/map/
(Vypnout vrstvu Skyways a Alpha, zapnout "Map")

Michal Gregor

----- Original Message -----
From: "Pavel Kutina" <hw na prelude.cz>
To: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Monday, March 18, 2013 10:49 AM
Subject: Re: Otacky na volt

Cilem nebylo uklidnit, ale upresnit. Tam byl jeste nejaky zadrhel v tom, ze
pilot byl tusim Egyptan (ale lhal bych, ted se mi to moc nechce hledat,
prece jen jsem v praci :) a zareagoval mirne nezvykle, pred nim i po nem tam
se tam bez problemu pristavalo.

Ale jak jsem psal - pilot ma pravo, pokud se mu nezda naprosto cokoli, co by
hypoteticky mohlo ohrozit jeho let, udelat, co uzna za vhodne, v tomto
pripade jeden okruh navic, bez jakychkoliv nutnosti se nejak nekomu
ospravedlnovat ci neco vysvetlovat, jen nahlasi rozhodnuti na vez. V tomhle
pripade to doplnil i zduvodnenim, takze se to nasledne zacalo vysetrovat.

Pokud vim, tak udalost jednak prosetrovala inspekce (byl to hlaseny
incident), tak i Policie CR a obe slozky konstatovaly, ze ze strany modelare
nedoslo ani k pochybeni, ani k ohrozeni. Nekdo z jeho doprovodu ten let
tocil na video a material byl pouzity jako obhajoba.

Na tom konkretnim miste jsem jeste nikdy nelital, takze nevim, jak to tam
vypada doopravdy, ale RLP o modelarich v teto lokalite vi a snazi se velka
letadla obvykle drzet stranou. Proc tam nalitnul ten egyptan, to netusim.

Jinak i ja jsem mel "incident" - litam v blizkosti letiste Kbely, cca 7km od
prahu drahy, temer v ose. Z pohledu zakona je vsechno OK, pokud se nedostanu
nad 310m AGL. Zazil jsem ale den, kdy vojaci delali okruhy a "touch and go"
jeste s Antonovy An-26. Pred prvnim pruletem priletel vrtulnik, udelal kolem
mne kolecko a odletl - a za par minut se za nim hnal prvni Antonov a za
chvili dalsi, jen tu vysku meli vyrazne nizsi, nez tech 310m.

Protoze letam "na oci", nikoli pres kameru v letadle, tak jsem je vsechny
videl a v dostatecnem case uhnul. Dalsich asi deset kolecek uz delali dal
ode mne - evidentne o mne vedeli, ale k ohrozeni nedoslo ani v tom prvnim
pripade, kdyz vidim velke letadlo pobliz, jdu na zem nejrychlejsim moznym
zpusobem. Psal jsem ten den i na letiste a kupodivu se dockal odpovedi s
tim, ze je to vsechno OK a ze ten vrtulnik opravdu "delal cestu" a koukal,
jestli by k ohrozeni nemohlo dojit.

On je trochu problem i u velkych letadel s tim, ze si piloti musi
uvedomovat, ze ve vzduchu nejsou sami a ze existuje nezanedbatelne mnozstvi
letajicich prostredku, ktere nemaji odpovidac a ani radar jim je neukaze -
sportovni piloti na rogallech, UUL a podobne, takze pilot v takhle male
vysce opravdu "musi ridit", neni to na autopilota a kafe s letuskou. A treba
ti UUL maji v tehle vysce stejna prava, jako ten pilot charteru, tedy snazit
se musi oba, stejne, jako ti modelari, kteri tam take smi, byt jsou v
"potravnim retezci" velmi blizko zacatku :)

Pavel Kutina