Stare negativy

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Sobota Březen 16 02:13:02 CET 2013

A zkusil jste to bez dratu, drahy Marconi? :) Pardon, zkusil jste to
skenovat z toho filmu? On je docela rozdil skenovat film s dynamickym
rozsahem pres 15EV a sken z papiru s rozsahem 7-8EV, ktery jeste navic
vznikl buhvijakou cestou (o rozliseni papiru a rozliseni filmu se ani
zminovat nebudu, o kvalitach zvetsovaciho objektivu, pripadne celeho procesu
zvetsovani take ne, mist, kde to v pozitivnim procesu pohrbit, je snad jeste
vic, nez na strane negativu).

Nikdo netvrdi, ze fotky nemuzou byt mizerne, ja jen od zacatku rikam, ze
nejsou mizerne z duvodu pouziti mizerneho filmu. Jo, i o takovych z te doby
bych vedel - sovetska Svema 64 nebyla nic moc, pak existovalo tusim neco
jugoslavskeho, bulharskeho a podobne, ale trefovat se do Fomapanu a Orwa
bylo jako na potvoru slapnutim do toho ...hmmm... do vykalu :) Zrovna
zminene dve znacky patrily spis k nadprumeru, a to i s ohledem na "zapadni"
trh.

Jo a ted jsem si vzpomnel jeste na jeden figl, ktery jsem sice osobne
nevyzkousel, ale ze ktereho jsem videl vysledky na vlastni oci:

Pri skenovani filmu jsou nepritelem dve veci: Jednak je to prach, ktery se
za ta leta na negativ nachytal, druhak jsou to skrabance a mikroskrabance,
ktere se u BW nedaji zlikvidovat jinak, nez retusi. Hacek je v jednom
dodatku: "...pokud ovsem mluvime o skenovani za sucha." Na rozhrani filmu a
vzduchu se deji divne veci a dochazi tam ke zvyraznovani takovychto vad.
Profesionalni bubnove skenery proto skenuji za mokra, film se ulozi do gelu
s vhodnym indexem lomu a hele ho! Skrabanec prestane byt videt, prach zcasti
zmizi doopravdy, protoze jej ten gel "odmeje", castecne se schova, protoze
ho lom svetla nezdurazni.

Ze to neni pro domaci skenovani? Je to divne, ale je :) Jsou zapotrebi dva
kusy skla, mezi ktere se strci negativ (daji se pouzit desky ze starych
sklenenych negativu, pokud nejsou poskrabane - samozrejme s odmytou emulzi)
a vhodny gel. Gel pro bubnove skenery nejak neni uplne ta nejlevnejsi a
nejdostupnejsi volba, tak kdosi experimentoval, az zjistil, ze ten gel,
kterym vas napatla doktorka pri ultrazvuku, aby lepe slysela, babicko, je
kupodivu to prave a ani filmum neublizi (ale i tak je nutne je po skenovani
vyprat, gel je ve vode rozpustny - tedy pokud nechcete vzapeti ty negativy
likvidovat). A narozdil od toho"profesionalniho" se prodava po kyblech a
relativne lacino... Jen to stolni skener drobatko oblemca a kdyz se pouzije
slo nevhodne sily, muze se rovina emulze filmu dostat mimo rovinu ostrosti
skeneru, ale to uz je na experimenty s konkretnim skenerem a skly (treba muj
historicky Epson 3170, kterym delam nahledy ze svitku, ma rovinu ostrosti
asi 2mm od skla, takze pro idealni ostrost neni mozne jen tak priplacnout
film rovnou na sklo).

Takze tohle je treba jedna cesta, jak oskenovat negativy, ktere jsou v
horsim stavu a nestravit u toho pulku zivota...

Pavel Kutina