Stare negativy

J.Polivka jpolivka na volny.cz
Sobota Březen 16 00:52:52 CET 2013

Hezké,
mně by se chtělo k tomu něco napsat, ale mělo by to možná ještě větší velikost a tak možná někdy  . . .
Jindra Polívka

To bych opravdu netvrdil... Stare materialy maji svoje klady, tim spis, kdyz
je pouzita jeste puvodni technologie (ktera mela zase svoje nectnosti, ale
to uz je na dlouhe povidani). A s tou starozitnosti - kdybych mel mit film
jako starozitnost, tak si ho dam do mrazaku a budu se na krabicku maximalne
tak chodit koukat. Vetsina lidi, co nejake stare zasoby ziska, je ale
okamzite nabiji a pouzije, to se se starozitnosti prece obvykle nedela :)

A co se tyka toho Orwa ci Fomapanu - v osmdesatych letech kupodivu byly
trochu jine pozadavky, nez jsou dnes. Stejne, jako jsme si zvolili cestu
digitalu (ackoli to znamenalo po technicke strance cestu do pekel), tak jsme
si v tech osmdesatych vybrali cestu vyssi citlivosti, mensiho zrna, ale za
cenu mensi expozicni pruznosti a mene kvalitniho prevodu skaly sede. Navic
nastoupila konzumni stranka veci, zlevneni barevnych filmu, nastup
sjednoceneho procesu C-41, rozmach fotolabu atd., coz sice priblizilo
fotografii "masam", ale po strance kvalitativni (a to jeste nemluvim o necem
jako je "umelecka kvalita", jinimy slovy - i kdyz ty fotky byly technicky
pouzitelne, motiv a myslenka stal casto za houby. Situace se opakovala a
opakuje s nastupem digitalu - to je dan za tu masovost.) dostala fotografie
silne na frak, rozliseni barevne fotografie dodnes nedosahuje moznosti BW...

Nepatrim k militantnim staromilcum, digitaly mam a pouzivam je vyrazne
casteji, nez cokoli na film, ale tvrdim a tvrdit budu jeste asi dost dlouho,
ze soucasna technicka kvalita stale jeste pokulhava i za tim "pitomym
lacinym" polickem kinofilmoveho Fomapanu, o necem, jako je -dejme tomu- Orwo
NP 15 v planfilmu (nebo i v tom kinu) ani nemluve.

Ano, delaly a delaji se i velmi slusne, zhruba porovnatelne filmy s touhle
"historii", hacek je v tom, ze je to trochu neco jako ctyrdoby trabant -
funguje to, v necem je to lepsi, v necem horsi, ale je to prece jen neco
jineho a ve vysledku to stoji trikrat tolik :)

Jinak k te (ne)kvalite Fomy - Foma delala komercne pro obecnou spotrebu
tusim jen tri emulze - s citlivosti 17DIN, 21DIN a 27DIN. O zadne z nich
bych si nedovolil rict, ze je to "komunisticka sracka". Naproti tomu Ilford
delal tech rad nekolik a bylo mozne vybirat z -co ja vim- ctyriceti ruznych
typu filmu a sesti, sedmi firemnich vyvojek. Kdyz vybrete nevhodny film pro
foceni, budete mit ve vysledku silny dojem, ze jste pouzil "kapitalistickou
sracku" - a ono to priom je predevsim tim vyberem a tema rukama... Ne kazdy
motiv vyhovuje kazdemu filmu, ne kazde svetlo vyhovuje kazdemu filmu, ne
kazde zpracovani... nemusim pokracovat, ze ne?

Vyhoda "zapadu" byla v tom, ze si clovek (pokud si priplatil) mohl vybrat tu
nejlepsi kombinaci. Vyhoda Fomapanu byla v tom, ze v citlivosti 21DIN ho
bylo mozne koupit v CSSR. Ne vzdycky, ale vetsinou ano. No a pak nezbyvalo,
nez ho pouzivat univerzalne... Vybavuju si, jak jsem chodil fotit folkove
koncerty a film prevolaval v Rodinalu i dele nez hodinu, pricemz nominalni
vyvolavaci doba byla v mem redeni 16 minut. Dneska bych pouzil Ilfordi Deltu
3200 - a nasledne bych to stejne zahodil, protoze je pri umelem svetle
hnusna, ale nic citlivejsiho uz na trhu neni :)

No trochu jsem se rozkecal, snad to pri patku prezijete.

Pavel Kutina