navrh tistaku

Pátek Březen 15 18:57:16 CET 2013

On 15 Mar 2013 at 8:50, Pavel Hudecek wrote:
> 1: Běžně se uvádí, že by se to mělo dělat u tenkých spojů, protože při
> ostrém úhlu se při leptání takový roh nejsnáze podleptá.
Jo to bude ono.
Mezitím jsem ještě našel, že 90° úhel může způsobit problém při pájení vlnou a
že ostrý vnitřní úhel může způsobit problém "acid trap" (a u toho jsem četl oba
názory, že se v důsledku v tom rohu nedoleptá i že se odleptá víc :-)

> Takže to tak dělávám. Pokud spolu vedou tenké a tlusté, tak ty tlusté
> zalamuji s nima. Z VF hlediska je to taky užitečné, ale při domácím bastlení
> na pár MHz a desce velké pár cm to je samozřejmě jedno.
Já jsem na to původně pohlížel jako na hotovou věc, bez výroby. A tam jsem si
myslel, že problém se zatáčením signálu by nastal až při nějakých GHz.

> 2: To nedělám, nikdy jsem o tom neslyšel, přijde mi to zbytečné. Jediné
> zdůvodnění by mohlo být, že to usnadňuje opravy při utržení padu. Pokud není
> nějaký zvláštní důvod, proč by zrovna u daného zařízení k tomu docházet mělo,
> tak je to blbost, jen to spoje komplikuje, zabírá víc místa a potenciálně tak
> zhoršuje EMC. No a pokud ten důvod je, tak bych ty pady především udělal větší.
Vymyslel jsem ještě jeden technologický důvod - při ručním vrtání by se to mohlo
odvrtat. Taky dost možná, že tohle pravidlo mám v paměti zasunuté hluboko z
doby, kdy jsem na jedné z mých nečastých návštěv radiokroužku dělal svůj první
tišťák pro krystalku, spoje jsme malovali lakem na nehty a tiskak prepalovali
pistolovou pajeckou za pomoci kalafuny z uzaveru od myslivce...

David Obdržálek