Freza pro drazky a orez PCB

Petr Labaj labaj na volny.cz
Sobota Březen 9 17:27:08 CET 2013

Ano, stolek ma pri zmene smeru mrtvy chod sroubu cca 0.3mm.
U rucniho pouziti to nevadi, kompenzuje to retezec oko/hlava/ruka.

U motoroveho posunu by bylo nejlepsi mechanicke reseni -  doplnit
druhou matici a rozeprit ji oproti te puvodni. Casem na to mozna
dojde (bude to asi dost pracne), ale kazdopadne chci realizovat
elektronickou kompenzaci, a to at jiz pak dododelam tu mechanickou
nebo ne.
Ta elektronicka (viz dale) myslim presnost docela vyresi, ale nemuze
resit pripadne "natahovani" materialu zuby frezy pri jednom ze smeru
pohybu. U malickych frez na PCB to asi nehrozi (prece jen rozhybat
ten kus litiny neni sranda), ale stejne to chci trochu omezit zvysenim
mechanickeho odporu dost silnym utazenim rybin.

Elektronickou kompenzaci lze podle me udelat tak, ze se bud bude
frezovat/vrtat (mimochodem to vrtani bude mozna jeste castejsi vyuziti)
pokud mozno vzdy jen jednim smerem, pripadne s opakovanym
najetim na referencni 0.
Ale to najizdeni na referenci je znacne omezujici (casove). Jednodussi
a pravdepodobne dostatecne bude pri navratu kompezovat ten mrtvy
chod prejetim pozice o vice nez je hodnota mrtveho chodu (tedy napr.
o 0.5mm) a pak zase navrat o tech 0.5mm, coz dostane sroub zase
do zaberu. Ale stale to chce pohyb pri obrabeni jednim smerem,
zmena smeru obrabeni by byla mozna jen po najeti na referenci.

No a ted se konecne dostavam k tomu, jak to skutecne budu mit
realizovano: zamiloval jsem se do primeho odmerovani. Tedy do
vybaveni zarizeni nezavislym merenim aktualni pozice.
Toto opticke mereni v mem pripade ma rozlisitelnost cca 0.04mm.
Takze najeti na konkretni pozici s vyssi rozlisitelnosti bude znamenat
najet na absolutni souradnice s rozlisenim 0.04mm plus k tomu jeste
dojet offset v poctu kroku krokoveho motoru, ktery odpovida rozdilu
od pozdovane polohy s vyssim rozlisenim.
Kompenzace mrtveho chodu je takto snadna, protoze nejblizsi bod
s rozlisenim 0.04mm je pro me rovnou reference.

No a jak bude delana prakticka realizace: mam vetsi pocet nefunkcnich
inkoustovych tiskaren HP. Do inkoustovek se jiz delsi dobu nedavaji
krokove motory, ale je tam DC motor a k tomu je doplneno prime
odmerovani optickym paskem (pro pohyb hlavy) nebo kotoucem
(pro otaceni valce). Tyto pasky maji rozliseni 150 DPI, z toho vyplyva
prave ta rozlisovacka cca 0.04mm.
Pouzivam procesory STM32, ty maji prijemne mnoho casovacu/citacu
a maji HW podporu cteni quadraturnich enkoderu, takze se o to vubec
nemusim starat. Jiste to lze snadno naprogramovat i bez HW podpory,
ale takto to funguje naprosto luxusne.
Ted jsem zrovna ve fazi vyroby "cvicne osy" (ve smysly osa X, Y, Z),
na ktere to chci vsechno rozchodit a vychytat nez zacnu vrtat do litiny.
Odmerovani uz mi funguje skvele, ted tam dodelavam pohon sroubem.
Zatim jsem to testoval s pohonem reminkem, tam prakticky nebylo co
kompenzovat. U toho pohonu sroubem to teprve zacne byt zajimave.

PL

From: "Petr Simek" <psimek na jcu.cz>

Ja myslel ze pro ovladani motory je zapotrebi aby posuvy mely
kulickove srouby bez vule. Tahle trapezova klasika ma urcity
"cvak" ktery se blbe kompenzuje v ruce ale programem rizene
motory nic kompenzovat nebudou. Obcas je treba i pritahnout
'brzdy' aby ten cvak nezpusobil poskoceni kdyz se meni smer
plynule.

From: "Lukas Burda" <burdal1 na post.cz>

No to jo, ale take tam maji nejake byt amatersky vyresene
"predepnuti". Vetsina tech Prom atd. potrebuje vyznamne pootoceni, nez
to zabere pri zmene smeru. Je mate tohle pane Labaji vyresene?

Lukas Burda