Magnetofonové kazety a volba Fe/CR

Sobota Březen 9 10:13:11 CET 2013

Rozdíl mezi Fe a Cr je jednak v nastavení předmagnetizace (Cr potřebuje
víc) a taky ve frekvenční charakteristice záznamových i snímacích
korekcí. Takže pokud už jsou kazety nahrané a dá se předpokládat že
správně, bude potřeba na snímací straně ještě přepnout korekce. Časová
konstanta pro Fe je snad 120us, pro Cr tuším že 70.

Tyhle časové konstanty se během času (alespoň u cívkových strojů)
několikrát měnily a je v tom tedy bordel. Je to časová konstanta, s
kterou na vyšších kmitočtech klesá zkratový magnetický tok pásku, takže
s touto časovou konstantou musí snímací zesilovač výšky přidat. Ve
skutečnosti je jeho frekvenční charakteristika úplně jiná, protože musí
kompenzovat ztráty v železe hlavy a štěrbinové ztráty. Proto se snímací
část dá slušně zkontrolovat jedině podle měřícího pásku a následně se
nastavuje záznam tak, aby charakteristika přes pásek byla rovná. A i to
je pro pásek každého výrobce trochu jinak :-(

U toho Dolby je problém, že to chce opravdu kvalitní pásky. Dolby B (C,
NR) komprimuje dynamický rozsah na výškách, takže při snímání se to
zpátky expanduje. Zvýrazní se tím každý drop out i nepřesné nastavení
úrovní a frekvenční charakteristiky (takže i chyba kolmosti hlavy,
opotřebení hlavy...) Pokud je nesprávně přepnutý typ pásku (na některých
magnetofonech se to přepínalo ručně), vyleze z toho něco úplně jiného.
Ještě k tomu Dolby - používalo se i studiové Dolby A, kde se
komprimovalo více frekvenčních pásem nezávisle. Sice bylo hezké, že to
šlo podle typu zaznamenávaného signálu nastavit, ale průšvih byl, když
se od pásku ztratil průvodní list.

Anděl