Dalsi solarni report

RV vicek.radek na cpost.cz
Středa Březen 6 10:44:29 CET 2013

To neni pravda (nebo jen castecna) a je to dalsi z veci, kterou jsem si
chtel overit.

Predne k tem nabijeckam - vy mate u vasi FVE take prece menic - ktery
take nema ucinnost 100%.
Pokud se kouknu na sve stavajici zapojeni tak pri 22W na vstupu je
ztrata (online merena) cca 2.5W. V tom je vlastni spotreba zarizeni -
cca 0.6W a ztrata na vystupni diode cca 0.7W (tu odstranim) - ucinnost
pouziteho synchronniho step-down menice je tedy at nezeru 20/22 cca 91%
- coz si myslim neni spatne. Ucinnost velkeho menice bude jiste lepsi,
ale to je dane nejakou neodstranitelnou rezii - u me pro vyssi vykony to
bude take urcite lepsi.

Ted k tem baterkam - bezne se udava, ze na nabiti otevrene mokre Pb
baterie na 100% (tedy baterie plne vari a napeti se nemeni - cca
15.5-16V) je potreba cca 160% energie, kde 100% je energie ziskana z
baterie vybijenim proudem C10. Takze tam jsme na tech vasich udavanych
cca 60% ucinnosti.
Jenze uz malokde je uvedeno, ze tech 60% navic musite do baterie vlozit
az na poslednich cca 25% nabiti baterie. Tedy ucinnost nabijeni neni
linearni. Az do dosazeni plynovaciho napeti cca 2.4V/cl je ucinnost
nabijeni opravdu velmi vysoka - pri tomto napeti je baterie nabita na
cca 75% sve kapacity. Ono je to i videt - do te doby v podstate nejsou
projevy dobijeni nijak videt - baterie se nehreje, elektrolyt nevari -
pokud by ucinnost dobijeni byla nizka tak se ta energie nekde musi
projevit - do baterie 12V/100Ah pro nabiti na tech 75% musite dostat cca
1kWh energie - pokud by ta ucinnost byla 60% a tech 40% se
nespotrebovava na rozklad vody a tedy jde na teplo tak byste tech 400Wh
urcite poznal. ;-)

Navic trakce jsou preci jen trochu jine baterie nez bezne autoprovedeni
- treba ta co mam doma ted je baterie s planovanou zivotnosti 15-20let,
ma schvalne zredeny elektrolyt (nabita 1.24kg/l - bezne 1.3kg/l) kvuli
omezeni sulfatace, nizke float napeti 13.4V (prave kvuli ucinnosti
nabijeni a omezeni plynovani) a servisni interval dolevani vody 5 let.
Ma to jen jednu vadu a tou je velikost/hmotnost - cca 2.5x vic nez
srovnatelna autobaterka a cena (take cca 3x).

Radek Vicek