Mustkovy usmernovac 2A/100V

Jaroslav Meduna meduna na mikroklima.cz
Pátek Březen 1 17:13:40 CET 2013

DD, s tim co pisete povetsinou souhlasim a je mi to znamo. Otazkou zustava,
zda-li vite o reseni, kde by byl cely (schottky) graetz integrovany.
Zminovane soucastky ve vasem textu jsou vsechny pouze diskretni diody a toho
se potrebuji vyhnout, protoze neni na desce misto. Vstup do usmernovace je
svorkovnice, kam lze pripojit cokoliv, takze reseni se symetrickym trafem
neni mozne. Podobne idealni usmernovac s FETy mi neprichazi jako dobre
reseni s ohledem na ocekavane mnozstvi soucastek a zaroven by to byla v tuto
chvili prace o rozsahu mensi diplomky. JM
P.S. Jak bylo zmineno v prvnim e-mailu, jedna se o usmernovac, napajeny
typickym napetim 12 az 24 VAC @ 50 Hz s maximalnim proudem 2 A. (az ted si
uvedomuju svoji chybu, kterou jsem v $subject udelal - bylo by vhodnejsi tam
dat 2A/24V)

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces na list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On
Behalf Of gatilo
Sent: Friday, March 01, 2013 4:59 PM
To: HW-news
Subject: Re: Mustkovy usmernovac 2A/100V

 1.3.2013, 16:21:22
Dobry den.

Pokusim se, nekolika poznamkami, nastínit pomekud realnejsi pohled na
problematitu, nez bylo v tomto vlakne doposud prezentovano.

2A nejsou zadny velky proud, ktery by potreboval chladic. S odrenejma usima
to zvladne i klasika 1N400x, s rezervou pak 1N540x nebo P600x.
A prirozene, mnoho beznych kostek i bez pridavneho chladice.
Pokud z nejakeho duvodu potrebujete snizit ztratu na diodach, mate nekolik
moznosti.
U "kostky" je vetsi sance ze bude mit vetsi ubytek nez diskretni sestricka (
protoze katovani kostu na dalnem vychode).
Ubytek snizite, kdyz D nalezite predimenzujete, tedy napr. P600x.
Rychle (fast, ultrafast, soft-recovery) D maji VETSI ubytek nez klasika
urcena pro 50 Hz !!
Nejmensi ubytek maji schottky. Pomerne bezne dostupne jsou sD se zavernym
napetim do 100V napr. STPS5H100, existuji i sD pro vetsi napeti, napr. 600V
ale jsou hure dostupne a naji vetsi ubytek.
Typycke ubytky, klasika 0,8-1,1V, rychle 1-1,5V sch 0,5-0,8V Pokud je to
prilis mnoho, pak bud pouzit trafo s vyvedenym stredem, nebo jiz zminenou
FET "diodu".
Pokud jde o napetove dimenzovani, v onom klasickem pripade, kdy je na jedne
strane trafo a na druhe filtracni C, Musite mit D se zavernym napetim, ktere
je nejmene 3x Uef. Napr. v katalozich tesla se doporucoval 5x Uef.
Ve vasem pripade, na 24Vst by tedy vyhovely D se zavernym napetim 100V, ale
pro 100Vst by musely mit nejmene 300V.
Otazkou je, co minite tim "kratkodobe 100V. Pokud nejake impulzni ruseni,
pak to nevadi, dojde sice k prurazu diody, ale energie je vetsinou natolik
nizka ze k poskozeni nedojde - obdoba zenerky.
Pokud to ma byt tak, ze nekdo omylem pripoji usmernovac na 100V rozvod a
vsimne si toho za 1/4 hodiny, pak to 100V usmernovat nevydrzi a ani nejakej
varistor mu moc nepomuze. Ale je treba si uvedomit, ze pro preziti v takovem
pripade, musi byt prislusne nadimenzovan nejen usmernovac, ale i filtracni C
a stabilizatory, popr. i dalsi obvody.

S pozdravem Pavel
  mailto:gatilo + zavinac + centrum.cz