Rezonancny stabilizator - Re: Trafa

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Čtvrtek Červen 13 18:11:03 CEST 2013

Zdravim,
  jeste jsem si vzpomnel na davnou prihodu s timto zarizenim.
  Coby gymnaziste jsme s kamaradem zakoupili v bazaru v Myslikove
(pametnici znaji) obrovskou bednu, novou, nepouzitou, v originalnim
obalu, jmenovala se "Linearni zesilovac", byla plna elektronek a slouzila
pro velmi presne napetove zesilovani i s "korekcemi" (ale na panelu se
to jmenovalo derivacni a integracni clanek a bylo to cejchovane v us a ns
:-) ) v rozsahu tusim  1 - 30000 kHz o 3 az 90 dB. Mela byt soucasti
jakesi aparatury pro tehdejsi urychlovace, mozna by se i dnes Danovi
hodila do LHC :-) :-).  Stala tehdy 450 Kcs.
  Horni patro bedny byl vlastni zesilovac, dolni byly zdroje. A ty zdroje
byly 3, zdroj anodoveho napeti 300V, 150V a zhaviciho 6.3V stridavych.
A vsechny 3 byly stabilizovane.
  Ten zhavici zdroj vypadal skutecne zajimave - sama trafa, tlumivky a
kondenzatory na 1000V st, krabicove, MP.
  A mne tehdy napadlo napred vyzkouset, zda jsou v poradku zdroje, abychom
nahodou neodpalili ty drahocenne elektronky v tom zesilovaci, a tak ze to
zapneme bez toho horniho patra.
  To jsme ucinili. A v tom okamziku se ozvalo priserne bzuceni, cela bedna
se rozvibrovala v rytmu 50 Hz, a brzy dirou po hornim patre cosi proletelo
kolem nas a na zdi naproti to udelalo zlutou skvrnu. Dost to take pachlo :-).
Pak uz vyletely jistice v byte. Zluta skvrna pomalu stekala po zdi, ale zacala
tuhnout - byl to parafin z jednoho z tech kondenzatoru v tom stabilizatoru.
  No, a ja od te doby vim, ze ferorezonancni stabilizatory se v zadnem pripade
nesmi poustet BEZ ZATEZE :-).
  Zdravi Pavel