Vikend - Hraci kostka s modernimi soucastkami

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Neděle Červen 2 16:15:30 CEST 2013

Předně poznamenám, že řešení, které jsem včera prohlásil za finální, již
žádnou "pokoutnou" logiku bez hradel neobsahuje (viz příl.) a navíc je též s
posuvným registrem:-)

Ovšem řešení s HC161 oceňuji, je velmi elegantní. Ale korektní také není. Je
sice hezké, že se po zapnutí resetuje, ale fatální problém je, že vstup CLK
je většinu času ve vzduchu. To je naopak chyba, která se projeví praktickou
nepoužitelností:-)

Rozhodně se zde ale inspiruji, převedu to na nějaký registr ř. 4000. Jelikož
tam není žádná další logika, vynechám i oscilátor. Na CLK přijde velký R k
definování klidového stavu a velká ploška. Dotykem prstu se na ni přivede
rušení. Tzn. kromě LED tam bude jen 5xR a nebude ani tlačítko.

Na začátek výkladu pro začátečníky se registry moc nehodí, na to je mnohem
lepší johnsonův čítač. Z téhož důvodu je výhodné použít diody. Dají se totiž
postupně dokreslovat v průběhu výkladu. Následuje ubrání několika diod tak,
že se některých kombinací dosáhne při sériovém řazení LED s poznámkou o
problémech spojených s úbytkem napětí.

Pak se vrátíme o krok zpět s tím, že diody se dají lépe nahradit OR hradly s
poznámkou, že jeden IO bude na pájení lepší, než 7 diod, dále zmínka o
možnosti použít čítač+ROM s poznámkou, že později budou stavět
programovatelný automat s RAM. Pak by měl následovat přechod na řešení se
4029 a nakonec registr.

Rozhodně bych ale netrval na nutnosti použít za každou cenu jen logické
prvky. Obecné zavádění takových omezení považuji za zcela nevhodné. Měli by
se naučit používat všechny možnosti, které jsou k danému cíli použitelné,
uvědomovat si jejich omezení a hledat optimální řešení.

PH

From: "Jan Waclawek" <konfera na efton.sk>