Ubytek napeti novych cervenych LED

Sobota Červen 1 17:48:58 CEST 2013

Taky jsem si myslel že dřív na ledkách bylo 1,5V, tak jsem vyhrabal
svojí diplomku. Dělal jsem měření voltampérových charakteristik LQ100
před a po stárnutí a měřila se taky závislost svítivosti na proudu. Snad
příloha nebude vadit. Někde jsem měl i impulzní měření do 1A, nevím kde
to skončilo. Je vidět, že už při 1mA je tam přes 1,6V. Podle toho co mám
v té diplomce z roku 1980, na základní materiál GaAs se epitaxně nanášel
GaAsP, kde se obsah P postupně zvyšoval až na 0,4 (všechno má vodivost
N) a oblast P na vrchu se dělala difůzí Zn. Teď je technologií a
materiálů celá řada, třeba účinnější červené ledky jsou GaAlAs (vyšší
napětí, trochu větší vlnová délka). Co zase překvalilo mě, že zelené
výkonové ledky mají úbytek 3,5V jako bílé.
Třeba taková žlutá (amber) je ve výkonových ledkách katastrofa - nízká
účinnost, velká závislost účinnosti na teplotě. Proto Philips dělá v
řadě Rebel color PC amber s modrým čipem a se žlutým luminoforem.
Parametry hezké, ale ta cena...

Anděl