OT: nalezení mobilního telefonu v horách

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Čtvrtek Červenec 4 05:26:20 CEST 2013

Zdravím,
  ještě jsem k tomuto tématu nic nepsal, tak taky posílám svou trošku do
mlýna...
  1) Anténa je u současných mobilů laděná velice vágně, uvážíme-li, na
kolika pásmech musí přijímat. Určitě nějaké rezonanční vlastnosti mít
bude, ale ne nijak výrazné.
  2) Pokud je mobil mrtvý, za anténou není připojeno *nic*. Jde o to, že
musíte střídavě přepínat anténu k přijímači a k vysílači. K tomu účelu se
dnes používají přepínače s PIN diodami. Pokud není ta dioda pod proudem,
nevede, chová se jako kondenzátor pár pF. Na to, abyste prohnal nosiče
náboje tou I vrstvou, musíte mít DC - při VF buzení projít nestíhají, takže
tato dioda nebude fungovat jako detektor. Uvažte - obvod přijímače se nesmí
k anténě připojit ani tehdy, když přímo v ní jsou 3W z vysílače - tedy musí
být ten přepínací obvod velice kvalitní. A to samé v opačném směru, aby
výstup vysílače neodebíral signál určený pro přijímač. Jen historické mobily
toto neměly a používaly laděný duplexer - ten byl kvůli velikosti a nemožnosti
jej řešit mnohapásmově již dávno z konstrukce vypuštěn. Proto se domnívám, že
vnější signál neprojde anténním přepínačem, dokud to nebudou desítky W
z několika mm od antény.
  To, že mimo anténní vstup je zbytek elektroniky mobilu extrémně dobře
stíněn, už tu mnohokráte padlo. Domnívám se tedy, že VF vlastnosti vypnutého
mobilu budou velice blízké VF vlastnostem kousku drátu nebo pokoveného plastu,
který tvoří jeho anténu.
  Naše katedra provozuje EMC laboratoř, kde by mohlo být dostatek přístrojového
vybavení pro experimenty. Sám na to nemám čas, ale uvažuji, že toto by bylo
dobré téma na bakalářku... Možná něco zadám a uvidíme :-).

  Zdraví Pavel