Re: Spínání stykače - problém.

Čtvrtek Leden 31 12:21:09 CET 2013

Dne 31. ledna 2013 11:29 Jaroslav Kotlaba <kotlaba.hw na seznam.cz> napsal(a):
> Na cívce při vypnutí je napětí tak 100V a to zřejmě stačí k tomu, aby stykač
> zůstal zapnutý.

Přesně tohle jsem řešil, akorát to nebyl stykač, ale relé, ale to je
jen detail, taky tam byla 230VAC cívka.

> Dle názoru zákazníka to napětí se ve vodiči indukuje, protože kabel od
> ovládání ke stykači je několik set metrů dlouhý.

Přes kapacitu kabelu se tam prostě dostane napětí, které stačí na
udržení cívky. Podle katalogu k relé stačí na sepnutí asi 80%
jmenovitého napětí a na udržení sepnutého relé asi 20%.

>  Podle mého názoru by mohl mít vliv nějaký odrušovací RC člen co přemosťuje
> zapínací kontakt

To je taky možné, C v RC členu pomáhá té kapacitě kabelu, na druhou
stranu má v sérii odpor.

> Navrhli to řešit připojením odporu paralelně k cívce stykače, aby se napětí
> snížilo natolik, že by už nestačilo

Ano, tak to řeší i výrobce toho relé, co jsem kdysi zkoumal, resp.
jeden z výrobců: Finder. Místo RC členu se tam použije R člen, tj.
odpor. Poměr odporu k R členu k odporu cívky je 62kohm k 19kohm, tj.
na první pohled 3x tak velký než odpor cívky, ale stačí to, resp. na
hodně dlouhý kabel by to stačit nemuselo, já jsem to prakticky zkoušel
asi na 300m. (Nějaký CYKY nebo podobný.)

> k přidržení zapnutého stykače. Moc se mi to nelíbí, chtělo by to odstranit
> příčinu, proč tam to napětí vůbec je.

Řešení existuje: používat DC cívky, tam se kapacita kabelu neuplatní.

Taky je možnost ten vodič, co vede na cívku, uzemnit, tj. v ovládacím
obvodu nemít spínací, ale přepínací kontakt, kdy pro sepnutí připojíte
L a pro rozepnutí N. Tak jsme to vlastně taky řešili plus ten odporový
člen.

P.K.