Akoze curve tracer, was: Hardwarova otazka

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Středa Leden 30 13:06:37 CET 2013

> http://www.volny.cz/mrazik/tmp/tracer.pdf

> Zkoušel jsem jen tak trochu simulaci v quics, s nìjakými rozumnými
> parametry souèástek to vypadá, že pokud bude vzorkovací frekvence AD
> pøevodníku cca 100kHz, mohlo by to nìjaká relevantní data dát. Trvání
> tìch pøechodových jevù se dá smìstnat do øádu ms.

No aj ja som teraz skusal nieco simulovat v spice... Takze ta cievka nemoze
byt ziadna pidi par sto uH, ale poriadny kus materialu, tak zo stovka mH a
viac, ze?

> Ano, to je problém. Pokud myslíte pojmem diodoid nìco jako
> charakteristiku typu I=konst. (tranzistor v bìžném režimu), pak to
> napìtí skokovì spadne, takže máte jen body na zaèátku I=konst. a na jeho
> konci.

Ano tak to je uplne fatalne, ale aj prosta dioda v priepustnom smere je
problem.

> Asi by staèil kondík paralelnì k té cívce. Nemrháte tak energií, mùžete
> mìøit nábìh pøechodového jevu i jeho spád. Ten kondík pak urèí max.
> napìtí pøi dané energii.

Tak tomuto vobec nerozumiem. Mozete prosim nadhodit nejaku schemku?

> Poèítal
> jsem s øádem 1mJ, ale pro nìkteré pidi-prvky to asi bude likvidaèní.

U "ozajstneho" curve tracera (teda aspon u toho s ktorym som prisiel do
styku) je tento problem "elegantne" "rieseny" tym, ze uzivatel tocenim
gombikov nastavuje hranice rozmietania zdroja (ci uz je to prudovy alebo
napatovy) a pozoruje ako sa meni zobrazovana charakteristika; takze je
jednoducho na nom (a jeho posudeni, co je bezpecne pre dany prvok), aby
nepresiel mimo nejakeho rozumneho rozsahu.

> Asi by bylo lépe místo cívky vzít transformátorek, to pùvodní schéma
> bylo fakt jen prvotní nápad. U trafa by šlo pøepínat vinutí pro malý
> proud a velká napìtí nebo naopak.

To sice znie lakavo, ale sa strati ta "vyhoda" ze si ta indukcnost
"kopancom" sama "najde" maximum napatia. Alebo som nepochopil Vasu
myslienku - znova by pomohlo naznacenie schemickou...

> Pokud pøepínáním obou smìrù míníte
> mìøení v I. a III. kvadrantu, myslím, že je to zbyteèné.

Ide mi o pohodlnost merania - toto presne som videl u toho "ozajstneho"
curve tracera... Ak sa to da realizovat lacno a jednoducho, zda sa mi to
ako vcelku uzitocna vlastnost...

wek