Hardwarova otazka

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Středa Leden 23 14:05:52 CET 2013

Otazka bola:

> Kedze som sa na transil pozeral vzdy ako na suciastku, ktora ma orezat
> rychle kV spicky s dlzkou 1-10-100us, tak by som sa rad spytal, ci
> existuje nejaky sposob identifikacie ako overit jednoducho tuto dalsiu
> zakladnu vlastnost - teda rychlost. Moze byt aj nepriamo, meranim
> nejakeho ineho lahko meratelneho parametra.

Ta rychlost, t.j. spicka, ktora prelezie do spotrebica skor nez zacne
transil transilovat, je dana rychlostou toho lavinoveho prierazu (co je
hlboko pod ns) a parazitnymi indukcnostami privodov.

No a aby bolo tu spicku vidiet, musi aj zdroj vygenerovat nabeznu hranu
hlboko pod ns.

Na druhej strane si neviem predstavit mechanizmus, ktorym by sa poskodil
transil tak, aby sa tento parameter vyrazne zhorsil a pritom sa nezmenilo
"prierazne napatie" merane hoci aj pri malom prude. Ak uz ta lavina
nastane, tak nastane rychlo. Takze toto asi inde ako pri vyvoji
polovodicovych prvkov skumat netreba.

----

To, co pises, t.j. ubytok prudu, je zase nieco ine, z pohladu toho
predchadzajuceho vlastne "staticke", ale inak tiez zaujimave, a tam si uz
viem predstavit, ze nastane poskodenie, vdaka ktoremu bude pri spickovom
prude vacsi nez predpisany ubytok. To je to, co pisal pan kolega Gatilo v
http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/2013-January/432653.html A tiez je
zaujimave http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/2013-January/432635.html ,
t.j. privelky zvod v "zavernom smere", aj ked tam pan kolega Persich
vyslovil podozrenie na vadne puzdrenie, viem si predstavit "elektricke"
(tepelne) poskodenie ktore vedie k podobnemu symptomu.

wek