OT: doporucte GPS navigaci

Úterý Leden 22 20:40:37 CET 2013

Dne 22. ledna 2013 13:53 Jirka <zaloha na volny.cz> napsal(a):
Mám Garmin Nuvi 200. Už ji mám tak 5 let a kupoval jsem ji už
použitou. Celkem spokojenost, líbí se mi použitá grafika, ovládání je
intuitivní, na všechny funkce jsem přišel bez návodu, používám ji
hlavně v autě, nicméně jsem s ní kdysi chodil i po Hamburku, baterie
tam vydržela celý den (v režimu zamčení dotykového displeje se ztlumí
jas), ale když jsem pak hledal auto, už hlásila, že baterie dochází a
měl jsem trochu strach, abych k tomu autu došel ;) Dneska už baterie
asi tolik nevydrží, ale už ji používám jenom v autě, pokud vůbec, kde
je trvale na nabíječce, takže výdrž baterie nemám potřebu zkoušet.
Může to být hodina až tři.

IMHO máte protichůdné požadavky:

> 1) možnost co nejdelší práce na vnitřní akumulátor

Viz výše. Nejdelší výdrž bude mít turistická navigace, kolega si
koupil Garmin Etrex Legend (nebo tak nějak) a loví kešky.

> 2) možnost použití na kole a při chůzi, primárně ale v autě

Turistická navigace nebude v autě sloužit tak dobře, jako autonavigace
a naopak (naopak hlavně kvůli té baterii, turistické mapy se tam dají
nahrát taky). Ten Etrex sice v autě taky naviguje, ale nemluví.

> 3) aktualizace map Evropy v ceně

Pokud si koupíte Garmin s označením lifetime, máte doživotní aktualizace zdarma.

> 4) jednoduchá aktualizace pokud možno i přes Linux v PC (nejlépe tedy
> stažením jednoho či několika souborů a následným překopírováním do
> navigace), ideálně žádné stupidní několikasetmegové "vendor locked" ovládací
> a aktualizační programy

Tohle může být IMHO dost omezující požadavek. Jak je to s
aktualizacemi pod Linuxem, netuším. Software k navigaci (Mapsource)
mám jen pod Windows, jestli bude běhat i pod wine, to nevím. Oficiální
mapy se musejí odemknout a jsou pak svázané s konkrétním přístrojem,
ale dají se stáhnout i odemčené mapy, které stačí jen nakopírovat na
kartu (nebo do paměti navigace). Pak to vlastně splňuje i ten váš
požadavek na jednoduchou aktualizaci. Nicméně to není legální, je to
stejné jako stahovat jinak placený software.

> 5) silniční radary coby body zájmu (varování)

Garmin má. Nahrávají se tam programem POI loader, ale jestli je verze
pro Linux, opět netuším.

> 6) citlivý příjímač

Ta moje IMHO má, byla k tomu i nějaká externí anténa, ale tu jsem
nikdy nepotřeboval a už ani nevím, kde ji mám. V autě mám vyhřívané
čelní sklo, které prý vadí navigacím, ale nic takového jsem
nezpozoroval. Družice po zapnutí najde rychle. (Kdysi jsem jel s
bráchou z Poděbrad do Prahy a měl nějakou navigaci (ne Garmin), která
ty družice našla až v Praze, když už jsme byli skoro u cíle.)

> 7) možnost zadání GPS souřadnic cíle

Garmin umí.

> 8) co nejnižší cena (ano, za malé peníze málo muziky, ale v podstatě půjde o
> pokus, využívaný jen opravdu zřídka)

Tu svoji jsem kdysi koupil asi na aukru za 2500 (?), dneska ji tamtéž
seženete za pár stovek. Problém bude asi baterie, ale dá se koupit
nová, nedávno jsem tátovi měnil v jeho navigaci (má stejnou jako já).
Rozebírá se dobře ;)

> Další funkce nespecifikuju, neb se neorientuju a v podstatě mi bude stačit,
> když mě přístroj spolehlivě dovede k místu, které vůbec neznám a je k němu
> složitá cesta.

Navigace ví naprosto přesně, kde jste a taky naprosto přesně, kde je
místo, kam chcete je, to ale neznamená, že nebudete bloudit... nakonec
vás asi dovede do cíle, ale někdy to může trvat. Poměrně nedávno jsem
zabloudil v Praze, kdy v tunelu ztratila signál (chvíli jí to nevadí,
pozici odhaduje setrvačností), ale pak napsala "nemám signál" a
přestala navigovat, takže když jsem vyjel z tunelu, nevěděl jsem, že
mám odbočit, asi po 500 metrech byl další tunel, což navagaci stačilo
na to, aby našla družice a pozici, ale to už jsem jen věděl, že jedu
blbě a jsem v dalším tunelu, kterej končí po x kilometrech... pak jsem
se chvíli motal, než se mi podařilo vrátit, jako na potvoru se tam
stavěla nová silnice, takže to bylo trochu veselejší... IMHO i s
navigací se člověk musí naučit jezdit. Občas jsou v mapách chyby nebo
jsou tam silnice, co se teprve staví.

Závěr: z vlastní zkušenosti můžu Garmin doporučit, na aukru za pár
korun a můžete si hrát.

p.s. K navigaci v mobilu: "Čím má výrobek méně funkcí, tím dokonaleji
je splňuje." - Murphyho zákon. Abych se přiznal, osobní zkušenosti s
navigací v mobilu nemám, ale co znám z doslechu - nic moc. Kdysi jeden
známej měl navigaci ve smartphone, kterej mu cestou zkolaboval a bylo
po navigaci (tak zkolabovat by mohla i samotná navigace, ale u těch
smartphonů s běžícím OS je IMHO pravděpodobnost kolapsu vyšší.) Brácha
jel na dovolenou po Francii s navigací v (snad) Nokii, ale ta
potřebuje data, tj. internet. Protože v cizině jsou data drahá, tak je
vypnul a navigace postupně fungovala hůř a hůř až přestala fungovat
úplně. Jsou asi i dobré navigace pro mobily, ale jak jsem řek, osobní
zkušenost nemám.

Pavel Kadečka.