Osvitovka na UV

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Pondělí Leden 21 19:09:45 CET 2013

Mě se osvědčilo po zakoupení nové desky, která vypadá jinak než předchozí,
zkusit test s proužkem s čísly, která při expozici postupně zakrývám. Např.
starší desky z GM byly na 2,5-3,5 minuty, ale nové, tmavé až 14 min.
(hodnoty pro 150W MH z 30 cm). Zjištěné optimum napíšu na samoleku co je na
obalu.

Také by mě zajímaly ty změřené rozdíly mezi vlnovými délkami.
Jen mě poněkud mate těch 1300 lm. Neviditelné záření má vždy 0.

PH

From: "Petr Labaj" <labaj na volny.cz>
Zajimave. Diky, ze jste se podelil o poznatky.
Jak to bylo se zdrojem svetla, byly nejak zajistene shodne podminky (plosny,
bodovy,
blizky,  vzdaleny, vyzarovaci uhel LED atd.) ?
Asi ano, kdyz to bylo specializovane pracoviste. A nemate nahodou  z teto
oblasti
taky nejake poznatky? A nebyly nahodou ty vysledky ovlivneny vic prave
geometrii
svetelneho zdroje nez vlnovou delkou?

A jake jste prosim namerili rozdily pri osvitu 365, 380 a 400nm? Byly to
dramaticke
rozdily v citlivosti?

Ja mam prakticky (neprijemny) poznatek s jinym resistem. Pouzivam (a mam
jeste
dost velke zasoby, takze musim jeste chvili pouzivat) Kolon KP2100. Ten ma
napsanou
maximalni citlivost kolem 400nm. A skutecne s UV LED 405nm se to exponuje
vyborne.
Ale kdyz jsem na to pustil novou Hg vybojku se sundanou bankou (ta by mela
mit z
fyzikalnich duvodu maximum na 365nm), tak vysledky osvitu jsou velmi spatne,
a to i po
dost dlouhe dobe. Trochu za to sice asi muze kryci sklo, ale je tenke
(1.5mm), takze
hlavni duvod zrejme bude spatna citlivost na kratke vlnove delky.

Je to docela problem, ze jsou v resistech tak velke rozdily. Chce se to asi
zamerit na
jednu znacku a tu pak zkusit drzet.

From: cipisek.cipr na seznam.cz
Dnes jsme se s kolegou vnutili na opticke pracoviste a provedli nejaka
nereni nebo spise pokusy.
Mozna by to mohlo nekoho zajimat.

Zakladem testu byl fotorezist DUPONT Riston MM540 nalamimovany na nerezovem
pasku
fotorezist mel tlousku 39um, pasek 150um, ale to neni dulezite.
Na fotoresist jsme svitili pres kovovou sablonu cara 100um mezera 100um,
respetive 200um / 200um.
Svitli jsme jednak zdroji ,ktere jsme sehnali a pak predevsim idealnim
svetelnym zdrojem pres ruzne uzkopasmove filtry.

Prvotni zavery.
- 9W usporka, pouzivana v ruznych tech UV nehtovych vytvrzovacu, uvadi se
max. na 365nm, nevim kde to cinani vzali, sice na 365nm sviti ale rozhodne
nejde o dominantni caru, ktera lezi za 395nm.  200um bez vetsich problemu,
100um se jiz slevalo nebo "podleptavalo"
- UV LED 5mm ktera mel udajne byt 395-410nm, dominantni zareni 405nm podobne
vysledky jako u 9W zarivky
- cerna black light trubice 8W dominantni cara 375nm ,  100um vyleptano
uspokojive, pri vyladeni by bylo mozne asi doshnout i lepsich vysledku.

Dale jsme zkouseli osvit svetlem definovane vlnove delky, cimz jsme potvdili
to co uvadi vyrobce idealni vlnova delka pro osvit je 380nm a mene. Tim se
dostavame k druhemu problemu bezna cira okenni skla jako je planibel jiz na
370nm nejsou zcela pruhledne a podle tlousky pohlcuji cast zareni.
Pro me bohuzel, se podobne chova i jedna z folii optickeho systemu 3M
pouzivana v podstetleni monitoru.

Pokud zustanu u UV diod, jevi se jako idelani volba 370nm 3W vyrabi Cree,
bohuzel cena je strasidelna a jistou cast razeni pohlti krici sklo.
S pohledem na dostupnost a cenu jsem nakonec zvolil 3W 380-385nm, domluvil
jsem se s cinanem na 12ks za 40$ vcetne postovneho  , pokud cinan nekeca
nebo nekeca moc mel bych tim ziskat cca 1300lm
Uvidime az diody dorazi.