OT vikend (Elektronika do auta)

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Pondělí Leden 21 17:42:52 CET 2013

Zdravím,
  vypustím ten text okolo, aby to nebylo tak gigantické čtení :-)

> Tak tohle na tý naší pobočkovce ( mělo to stejné voliče, krokáče jako jsem
> viděl klasické "státní" stejné šedivé a černé dekly na reléových sadách )
> šlo řešit velmi jednoduše "seknutím" nuly. Když stanice neměla oprávnění
> ven ( nulu) vytořila se na číselnici nula
> a když rotačka dobíhala, tak se za ní lehce vzalo a ono to udělalo místo 10
> impulzů víc ( 11?,12?)
> a skočilo to na státní přenašeč. Nevím přesně co se dělo, ale ten impulz
> navíc udělal něco s
> krokovým voličem a bylo to....

Nejsem si úplně jist, zda si to pamatujete dobře (nechci Vás stále nějak
opravovat, opravdu NE, ale prostě tyhle ústředny znám dost dobře, vyrůstal
jsem na nich a dost je tehdy "hackoval")...
  Tehdy existovaly nejméně 3 druhy oprávnění poboček na těchto ústřednách:
  1) Pobočka státně neoprávněná. Tato měla v dosahu svého třidiče pouze
takové 1. skupináře, které neměly zapojenu desátou výškovou úroveň, tj. úroveň
"0". Pokud účastník volil nulu, skupinář se poctivě snažil nalézt volný východ
(na státní přenašeč), ale protože multipl byl pro tuto úroveň "řízlý" (stačilo
říznout C-drát), nenašel nic a protočil se až na 11. krok, odkud dostal
volající obsazovací tón. V případě volby číslice s více impulsy se nemohlo
stát vůbec nic - skupinář už stál na posledním výškovém kroku, dále nemohl,
zvedací magnet mlátil do zarážky, a proces pokusu o vyhledání volného
východu musel skončit stejně, jako v případě volby "obyčejné" nuly.
  2) Pobočka s místním státním oprávněním. Tato měla dostup na takové
skupináře, které měly desátou úroveň normálně zapojenu na státní přenašeče,
takže po volbě 0 se bez jakýchkoliv dalších triků získal veřejný oznamovací
tón. Jenže paralelně byl k té lince ještě připojen tzv. souběhový volič, který
přijímal další číslici. Tato se kontrolovala a pokud byla např. 9 nebo 0, což
byly meziměstské a mezinárodní směry, vydal souběhový volič pokyn k uvolnění
obsazené linky a volající dostal opět obsazovací tón. A zde se už dalo
švindlovat, a to hned několika způsoby, znám nejméně 3:
  - Vámi popsaný způsob: Jelikož souběhový volič byl jen otočný (tj. otáčel
se stále dokola, neměl omezení zdvihu jako např. voliče čtvercové), volbou
číslice s více pulsy než 10 se protočil na nějaký další krok, který už obvykle
nebyl hlídán, a tím blokace nezafungovala. Státní sice také "chytla" více než
10 pulsů, ale pokud byla typu P51, nastal tam stejný jev, jako byl popsán výše
v bodu 1) - státní 1.S zbylé pulsy vymlátil do zarážky a pak to bylo, jako
by se volila jen 0.
  - Způsob s volbou jednoho krátkého pulsu: Pokud jste měli lehkou ruku a
dobrou vidlici, mohli jste volit do veřejného oznamovacího tónu velmi krátký
puls (žádné pikosekundy, takových 20 - 30 ms), který obvykle dosti "líný"
veřejný skupinář nevzal, ale souběhový volič již ano. Díky tomu měl souběh
pocit, že je volena číslice 1, která bývala obecně povolena, avšak veřejná
ústředna ji "neviděla". Když se pak volila 0, souběhu už to nevadilo a
veřejná ji normálně vzala.
  - Volba se zemním tlačítkem: Na některých ústřednách byly telefony se
zemnícími tlačíky pro předávání hovorů. Pokud se stisklo během volby 0 toto
tlačítko, mechanismus souběhového voliče se díky svému zapojení obvykle
po dobu stisknutí tlačítka zastavil, avšak přenašeč přenesl správně všechny
pulsy do státní, takže opět došlo k "rozsynchronizování" souběhu a státní
a cíle bylo dosaženo.
  3) Plně státně oprávněné pobočky - zde nebylo žádné omezení a tedy nebyl
důvod švindlovat :-).

Zdraví Pavel