Snížení otáček asynchronního motoru

Neděle Leden 20 13:23:08 CET 2013

U komutace jde o to, aby byla "černá" - bez jisker. Takže k přepínání má
docházet, když je mezi sousedníma lamelama minimální napětí. To je sice
dané geometricky, ale při vyšším proudu se projevuje reakce kotvy, která
to rozhodí - mg pole kotvy deformuje pole statoru. U malých motorů se to
řeši pootočením komutátoru tak, aby optimum bylo při vyšším zatížení.
Teď nevím - mám dojem že pro opačný směr otáčení je ta kompenzace
obráceně. U větších strojů je na kompenzaci reakce kotvy na statoru
zvlášť vinutí v sérii s kotvou. Tohle funguje pro oba směry. U AC
napájení asi záleží na fázovém posunu mg pole statoru vůči kotvě a zase
to asi bude trochu jinak. U pulsní regulace pokud je to sériový motor,
se nejspíš ty pulsy dost pointegrují na indukčnosti statoru.
Anděl