OT vikend (Elektronika do auta)

Ales Prochaska prochaska na alsoft.cz
Sobota Leden 19 17:12:15 CET 2013


Není to tak jednoznačné. Do 200 stupňů klesá jen pomalu a u některých
ocelí dokonce pevnost (pevnost, ne mez kluzu) roste. Teprve nad 300
stupni začne rychle ubývat. Vlastně to je tak, že naše normální
teplota je pro ocel nepříznivé kryogenní prostředí :-) BTW, nejlepší
ocel do mrazů je ta nejobyčejnější nerez :-)

Aleš Procháska

>  19.1.2013, 16:45:09

> O pevnosti oceli (ja vim, pevnost neni houzevnatost) v zavislosti na teplote
> se hodne psalo s souvislosti s padem dvojcat. A ta pevnost, alespon u
> oceli pouzite na dvojcatech, dast klesala nad cca 100 st.C. Pokud si ta
> cisla dobre pamatuji, pri 400 st. coz byla odhadovana teplota
> nekterych casti konstrukce, byla pevnost cca 1/6 pevnosti pri 20 st.

> S pozdravem Pavel
>   mailto:gatilo + zavinac + centrum.cz

> --
> Ales Prochaska napsal:

>> U oceli klesá s mrazem houževnatost. Ale není to obecný jev, u hliníku
>> naopak roste :-) Takže optimální "pracovní teplota" oceli je +200
>> stupňů a u hliníku zase -200 :-) Ale podle mě budou mít větší vliv
>> nepřímé jevy, jako ten olej, změna vůlí a tak.

>> Aleš Procháska

>>> Tahle veta mi nejak vrta hlavou. Opravdu je, pri tom, jake teplotni rozpeti
>>> je schopna ocel, litina nebo ostatni technicke kovy snaset, nejaky znatelny
>>> a podstatny rozdil v pevnosti materialu pri +30°C nebo treba pri -15°C? Z
>>> pohledu obsluhy to chapu, tech plus tricet je vyrazne snesitelnejsich, nez
>>> tech studenych patnact, kdy _u obsluhy_ hrozi, ze ji nejaka podstatna 
>>> soucast upadne :)

>>> V mrazech bych cekal spis ztuhnuti maziv a s tim spojene problemy (jakoze
>>> treba ojnicni lozisko prestane loziskovat a nasledne se ojnuce podiva bokem
>>> motoru ven, protoze se na klice neprotoci), ale ne, ze se mi ta ojnice
>>> rozsype na prvocinitele.

>>> Vi o tom nekdo neco?

>>> Pavel Kutina


>>> ----- Original Message ----- 
>>> From: "Pavel Troller" <patrol na sinus.cz>
>>> To: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
>>> Sent: Saturday, January 19, 2013 11:44 AM
>>> Subject: Re: OT vikend (Elektronika do auta)


>>> On ten éter
>>> dělá při výbuchu velké rázy (hoří rychle, na rozdíl od nafty) a na mrazem
>>> prokřehlý motor je to opravdu velká zátěž.

>>> Zdraví Pavel

>>> _______________________________________________
>>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>>> Hw-list na list.hw.cz
>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list


>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list

>  

> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list




Další informace o konferenci Hw-list