Osvitovka na UV ?

Petr Labaj labaj na volny.cz
Neděle Leden 13 19:16:46 CET 2013

To s tim omezenim citlivosti na delsi vlnove delky u novych resistu se
mi zda logicke. Snizuji se tim naroky na technologickou kazen, pak
se da pracovat pri beznem zarovkovem osvetleni.

Jeden cerstvy zazitek s osvitovkou: zrovna jsem dal dohromady bednu
pro rtutovou vybojku. Vybojku s tlumivkou jsem napred vyzkousel na
stole, vybojka svitila.
Tak jsem rozbil banku, namontoval to do bedny a nic. Ani za nic se
vybojka nechtela zapalit.

Tak jsem to zacal zkoumat. Rtutove vybojky maji, jak znamo, velky
hlavni horak a maly pomocny horak, ktery pomaha pri startu ionizovat
plyny. Ten maly horak je stabilizovany odporem, ktery je ve vybojce.
No a ten maly horak nefungoval, byl zkratovany. Nebylo to videt, ale
pri vychladnuti vybojky po predchozim pokusnem zapnuti pravdepodobne
zkondenzovala rtut do kapalneho stavu tak nestastne, ze propojila
elektrody toho maleho horaku. A to presto, ze rtutove vybojky maji
mit oficialne jakoukoli pracovni polohu.
Zkousel jsem to odparit vyssim proudem, ale neuspesne. Tak jsem
pouzil policejni metodu - mlatil jsem ho tak dlouho, az to vzdal.

Uz jsem nekolikrat v ruznych diskusich cetl, ze se nekterym lidem
nepovedlo rozjet rtutovou vybojku. Rekl bych, ze to pravdepodobne
byl tento problem.

Takze z toho plynou 2 pouceni:
- s jakoukoli pracovni polohou rtutovych vybojek to neni tak slavne
- policejni metody jsou jednoduche, ale funkcni

PL