OT: Novell (bylo: Re: OT: Excel vs. Calc)

Petr Labaj labaj na volny.cz
Čtvrtek Leden 10 07:21:23 CET 2013

Zajimave.
Pokud bych provedl ve Vasich prispevcich zamenu vsech vyskytu jmena
"NetWare" za "Windows" a naopak, pak by se Vase zkusenosti kryly s mymi.

Podle mych osobnich zkusenosti byl NetWare v dobe 16-bit operacnich
systemu jednoznacne nejlepsim produktem te doby na trhu, v dobe nastupu
32-bit systemu (W95, 98) pri rozumne instalaci byl porad hodne konkurenceschopny.
Jen to chtelo nepouzivat (aspon ze zacatku) toho jejich nativniho klienta pro Windows.
Servery umeli psat skvele, klienty pro 32-bit systemy (a to plati i pro NIXove systemy
te doby) uz zas tak moc ne.
Nektere vlastnosti jejich serveru z konce 80. let 20. stoleti jsou jeste i dnes ledaskde
neprekonane (napriklad jejich sprava smazanych souboru s propracovanym undelete,
dobry monitoring vsech zdroju atd.).
Problemem trochu byla cena, byli si v te dobe svych kvalit vedomi a nechali si za to
zaplatit. A kdyz pak prisel MS s aspon jakymsi peer-to-peer sdilenim v cene OS,
tak to zacal byt problem.

Jinak souhlasim, ze verze 4 nebyla povedena. Chtelo to bud 3.12, nebo pak 5.
Koketovali taky na serveru s Javou, coz (podle me) nebyla stastna volba. Ale
v tom asi nejsem objektivni, protoze koketovani s Javou v jakekoli podobe
(snad krome prelozeni do nativniho kodu pro dany procesor) povazuji za nestastne.
Nastesti se ta jejich Javova konzola dala nepouzivat.

Zajimave je, ze cely NetWare byl napsany jako kooperativni multitaskink. Takze
zadne preemtivni odebirani zdroju, ale kazdy bezici serverovy proces se dobrovolne
vzdal zdroju, pokud nemel co na praci.

PL