Re: Zarivky - zavery (Elektronický startér)

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Pondělí Únor 25 21:27:58 CET 2013

No to už je takový drobný detail, asi jako SSR se spínáním v 0.

V porovnání s rozsahem proudu 0-0,6 A je 20-30 mA skoro nic, navíc v té době
ještě teče nějaký proud do G, takže to bude ještě míň. Energie v indukčnosti
je navíc úměrná kvadrátu, takže je to (skoro nic)^2...

Zde ale přiznávám jinou chybu, neb tam je ještě ten rezonanční kondík, takže
vypínání stejně nastává až když je dávno rozsvíceno, jen se pak rozsvítí
ještě trochu víc, takže způsob rozpínání je vlastně zcela irelevantní...

Ale bylo by zajímavé vyzkoušet připojit k obyčejnému startéru triak, jestli
i pak bude startovat.

Ale nejvíc mě v té práci zaujala ta představa zářivky jako RL článku. Chápu,
proč to tak network analyzer naměřil, ale je jasné, že kdyby se tak chovala
obecně, probíhala by spousta přechodových dějů úplně jinak. Nejlepší
zářivkové svítidlo by pak obsahovalo jednoduchý násobič se 4-6 diodami a
kondenzátory, výstup natvrdo k zářivce se zkratovanými konci.

Takové jsem kdysi používal, ale protože zářivka se rozhodně nechová jako L,
musela být L v sérii. Jinak to bylo hezké, v lampičce jsem měl 2 ks
recyklovaných DZ11 a ještě jednu pod stolem, všechny s vybrakovanými
startéry a zkratovanými konci. Základem byl násobič z bazaru, původně určený
pro hranaté CCFL v podsvícení nějakých informačních cedulí. Součástí bylo i
několik odporů, ty se mi nelíbyly, místo nich šla 1 tlumivka.

PH

From: "gatilo" <gatilo na centrum.cz>
Nikoliv pri pruchodu nulou, ale pri poklesu proudu pod mez tzv.
pridrzneho proudu, tj. blizko nuly.
Starsi soucastky maji tuto hodnotu vyssi, proto napr. Ty Tesla ze
supliku, davaji ve starterech lepsi vysledky, nez Ty soudobe.
Soucastky specialne navrzene pro startery maji hodnotu
pridrzneho proudu vysokou, typicky desitky mA.