Re: Re: Elektronický startér

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Sobota Únor 23 18:01:57 CET 2013

Při rozepnutí startéru nastane situace, kdy máme paralelně startér a
zářivku, přičemž se musí zapálit to, co má menší zapalovací napětí. Protože
startér se zapálí i normálně, musí se nažhavená zářivka zapálit ještě menším
napětím. Když tlumivku nahradíme odporem, funguje to taky, jen se sníží
účinnost za chodu.

Normálně jsem vždycky myslel, že po rozepnutí startétu se vyrobí asi 1 kV a
ten zapálí výboj, alespoň tak jsem to kdysi četl v učebnici. Ale jednou jsem
to říkal dětem na kroužku a přitom mě napadlo, proč že by se znovu nezapálil
výboj ve startéru? Pak jsem si vzpomněl, že jsem už kdysi narazil na
vysvětlení se snížením zapalovacího napětí, které jsem tehdy ale odmítl s
poukazem na učebnicový kilovolt:-)

No a před celkem krátkou dobou jsem kvůli jiné diskusi vyzkoušel nahradit
tlumivku odporem a výsledek nade vší pochybnost rozhodl.

PH

From: "Jirka" <zaloha na volny.cz>
> Poznámka: Při funkci běžného startétu nevzniká žádné VN, přestože si to
> hodně lidí myslí. Principielně to není možné. Dotyčný omyl je natolik
> rozšířený, že vnikl i do mnohých učebnic.

Proč by ne? V okamžiku rozepnutí kontaktu startéru (až do nového
zapálení doutnavky) se RL obvodu "za pochodu" skokově změní R složka
(ubydou vlákna, zato už hoří oblouk) a na tlumivce podle okamžité změny
proudu tedy vznikne napěťový skok.

Můžeme samozřejmě diskutovat o velikosti a zda to nazývat VN, ale z
principu je to správně. Že se to neuplatní, pokud už "nějak" hoří
oblouk, to je věc jiná.