Akoze curve tracer, was: Hardwarova otazka

Miroslav Mraz mraz na seznam.cz
Sobota Únor 9 22:50:01 CET 2013

Odpověď v textu:

Andrej Jancura píše v So 09. 02. 2013 v 21:17 +0100:
> Dobry vecer,
>
> ja si cenim na Vasej iniciative to, ze ste to vsetko spisal a dal tomu
> nejaku formu. Myslim, ze p.Jirka to oceni lepsie ako ja a vas elaborat
> najde v jeho databaze tiez svoje cestne miesto. :)))  Mozno nieco tiez
> dohlada a pripise Vam aspon par riadkov navyse. Mna by napr.
> zaujimalo, ako to je s tou nelinearitou jadra transformatora a ako sa
> to prakticky prejavi v obvodoch ci uz na primare, alebo sekundare,

Zatím jsem neřešil, vím o co jde. Zatím jsem jen pozoroval, jak se mění
proud cívkou v závislosti na šířce budícího impulsu. A protože to bylo
zhruba lineární, předpokládám, že jádro nejde do nasycení. Ona tam
nějaká vzduchová mezerka asi bude. Samosebou, kdyby se to mělo přivést
do stavu konstrukce, bylo by to potřeba proměřit.

>  ci
> ako to je so zemou vasho osciloskopu, pri merani vo Vasom obvode a
> zapojeni, ktore bolo na vasej scheme...

Osciloskop má zem spojenou se zemí sítě 230V, ale protože sekundár
měřeného trafa "plave", je jedno, kam jí připojím.

> [...]
> ukazu svoju vsemocnost a vsehomucnost... Ja som teda nikdy nerobil na
> ziadnom vyskumnom projekte, ale ked to chodi tak, ako som to zazil ja
> pri konci phd, tak som rad, ze som to nedokoncil a mam pokoj. V zivote
> to sice uz nikam nedotiahnem, ale clovek nemusi byt uspesny vedec ci
> uspesny podnikatel. Jedine, co je na tom smutne, ze som spoznal
> strasne vela lenonov a aj takych, o ktorych by som to nikdy nepovedal.
> O to je to smutnejsie. Vzdy sa pri takom lenonovi v duchu usmejem,
> poviem si - aj ty brutus... - a idem dalej.

Z toho moc moudrý nejsem, netuším co je termín "lenon". Ale trochu tuším
o co jde. Sice jsem v dávných dobách vysokou školu absolvoval, ale to co
nám tam vtloukali do hlav fakt v praxi moc použitelné není. Čímž nechci
říct, že učit se to bylo k ničemu. Jen mi připadá, že ten přísně vědecký
přístup k problému vede v praxi k velmi nízké efektivitě práce.
Zrovna minulý týden jsem potřeboval nastavit PID regulátor řízený
procesorem. Vzpomněl jsem si, že na to existuje jakási jednoduché metoda
a nebyl problém najít, že to byli pánové Ziegler a Nichols, kteří to
dali dohromady. Jenže ty tabulky na wiki, kde jsou uvedeny příslušné
koeficienty jsou pro analogový regulátor, pro diskrétní je to trochu
jinak - zejména, když je perioda vlastních kmitů soustavy srovnatelná s
periodou vzorkování, což byl můj případ. Když jsem zjistil, že existují
alespoň 3 metody jak přejít od Laplaceovy transformace k transformaci Z
a každá má trochu jiné vlastnosti, vzdal jsem to, nastavil to od oka a
bylo vyřešeno.
Ale byla by z toho docela hezká vědecká práce, ty informace na webu jsou
někdy zavádějící a najít ucelený popis problému a jeho řešení se mi
nepovedlo. I když samosebou musí existovat.

Mrazík