Nabijecka Li-xx

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Sobota Únor 2 09:35:43 CET 2013

Zdravím,

> Zdravim, priznam se, ze neco takoveho slysim poprve. To jste si vymyslel
> sam nebo se to opravdu bezne pouziva?
>
> Ja jsem presvedcen, ze to ani nemuze takto fungovat. Pokud jeden clanek
> dosahne 4.2V a dalsi dva maji treba 4.1V tak v tom okamziku musite ten
> proud snizit prakticky na nulu, protoze jinak na tom clanku 4.2V proste
> poroste dal napeti.

To lze velmi jednoduše docílit připojením zenerky nebo jiného napěťového
omezovače paralelně ke každému článku. Jakmile se článek plně nabije, zenerka
převezme sériový proud a prostě nedovolí, aby se na článku vyrobilo větší
napětí.

Asi bych dal do série ke každé té zenerce vhodně nastavený proudový sensor
a jeho výstup vedl do AND hradla - jakmile by se aktivovaly všechny sensory,
nabíjení bych ukončil. Vylepšená varianta by mohla mít jednoduše přepínače,
které by při dosažení max. napětí odpojily článek a příslušný "slot"
zkratovaly, takže by se šetřila energie. Ukončení nabíjení by se odvodilo
od zkratování všech slotů = nulového napětí na nabíjecí smyčce.

Vybíjení bych řešil přesně obdobně - paralelně ke každému článku bych připojil
opět zenerku, tentokráte volenou na konečné vybíjecí napětí, samozřejmě přes
vhodný vybíjecí odpor. Na výstupu sensorů by tentokráte bylo hradlo OR a
vybíjení by se tedy ukončilo, jakmile by netekl proud ani jednou zenerkou.

Zdraví Pavel