OT Merkur Elektronic E2 Manual

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Čtvrtek Prosinec 26 15:42:02 CET 2013

Zdravím,
  můj nejmladší dostal naježenu stavebnici Merkur Elektronic E2. Myslím, že
si s tím půjde pohrát a že experimenty popsané v manuálu bude chtít vyzkoušet,
ikdyž na začátku je poměrně velká "iniciační bariéra" v podobě potřeby
"zabydlet" desítky součástek do plastových "domečků", aby se z nich pak dala
sestavovat funkční zapojení.
  Ovšem co stojí za komentář, je manuál samotný. Ten snad neprošel ani
odbornou, ani jazykovou korekturou! Autorům bych dal suše pětku jak z fyziky,
tak z jazyka českého :-). Následuje pár "perel" (jde o kontrolovaný, přesný
přepis z manuálu, nevznikly zde další chyby).

"Svorky napájecích svorek nezmí přijít do zkratu."
"Postavit takový přístroj nám dá trochu námahy a přemýšlení, ale mi to
s pomocí uvedeného obrázku dokážeme."
"Stiskneli někdo ve visílací stanici..."

Kromě čistě jazykových problémů (je jich tam více, vybrány jen ty, které mne
vyloženě udeřily do oka) se zde vyskytuje pár zajímavostí odborných.
Například jsem nevěděl, že rezistory se značí "kroužkovým kódem". Vždy jsem
si myslel, že je to kód proužkový. Je pravda, že na válcovém těle rezistoru
proužky tvoří kroužky, ale ještě jsem tomu takto neslyšel říkat :-).
Dále se v tabulde elektrických jednotek lze dočíst, že jednotkou měrného
odporu je "Ohmmetr" a značí se <písmeno Omega>. Tedy v popisu vypadl symbol
násobení nebo i jen ta mezera, a v jednotce s ním vypadl i celý ten metr :-).
Vzhledem k tomu, že zrovna tohle se právě teď kluk učí ve škole, docela mne
to namíchlo.
  Rovněž mne neuspokojuje vysvětlení rozdílu mezi potenciometrem a reostatem.
Cituji: "Reostat je zvláštní typ potenciometru, který má jeden konec odporové
dráhy spojen s běžcem. Vyrábí se většinou pro větší zatížení." S druhou
větou souhlasím, s první ne. Nadto tomu nasadili korunu tím, že u schematické
značky proměnného odporu s běžcem připojeným k jednomu z konců mají napsáno
"potenciometr", zatímco u té, kde běžec nikam připojen není, mají "reostat",
čili negují sami sebe :-).
  Nebo zde, v popisu Morseovy abecedy: "Pro oddělení slov, necháváme delší
interval ticha (jako bychom vysílali tři tečky za sebou), než mezi písmeny
(jako doba pro jednu tečku)." Samozřejmě blbost - mezera o délce jedné tečky
se používá pro oddělení teček a čárek v rámci pismene, 3 tečky jsou mezi
písmeny slova a mezi slovy má být 5 teček...

  Já vím, já vím, musíme být rádi, že je tu alespoň tohle, že... Ale nedalo
mi to, opravdu se stává pravidlem, že "papír snese všechno" a někdo zde svoji
práci zjednodušil, jak mohl, což zrovna v oblasti, která má sloužit k výuce,
nepovažuji za ideální...

  Zdraví Pavel