OT - Magnetofonové pásky
Raven
raven na wo.cz
Středa Prosinec 25 10:46:05 CET 2013
Njn sou to hezke vzpominky, ja tam byl 77-78, posledni rocnik SDZ.
Jinak s tim vzornym plukem to bylo stejne. Jako jedinej z praporu SDZ
sem sedel 7 ostrejch, pred koncem me to museli zahladit, aby byli vzorni...
Jeste me tam pisar mapsal i vzornaka a bylo to :-)) Do Podboran sem sel
jako Hujer...
S pozdravem Raven
Dne 25.12.2013 10:33, Vláďa Anděl napsal(a):
> Nejen působil, ale taky jsem ho vyplavil při praní ponožek :-) tak že
> voda z 1. patra tekla až do sklepa. Byl jsem tam v roce 80-81.
>
> Kotelník pouštěl teplou jen když se měli jít kluci sprchovat, tak jsem
> zašpuntoval umyvadlo, pustil teplou a čekal. Jenže mezi tím přišel
> kamarád, ať jdu do hospody a na vodu jsem úplně zapomněl... Zjistili
> to až když to doteklo do suterénu - část po schodech a část mezi
> panelama. Potrestat mě nakonec nemohli, útvar by pak nebyl vzorný :-)
> To byly časy ...
> Anděl
>
> On 25.12.2013 9:17, Raven wrote:
>> Cau, mohu vedet v kterem roce jsi pusobil na BAUMSu (nebo jak se tomu
>> baraku rikalo)?
>>
>> S pozdravem Raven
>>
>>
>>
>>
>> Dne 24.12.2013 22:54, Vláďa Anděl napsal(a):
>>> Jo, dělal jsem to na vojně. Byl jsem jako učitel ve výcvikovém
>>> středisku spojových specialistů v Popradu. Takže jsem měl k
>>> dispozici veškeré tehdy pro mě myslitelné měřící vybavení hlavně na
>>> VF techniku a měl jsem k dispozici mechanickou dílnu i se
>>> soustruhem. A spoustu času :-) absíky nikdo moc nebuzeroval.
>>>
>>> Už opravdu nevím jak jsem to brzdil z převíjení, je možné že jsem
>>> nějaké takové finty používal. Ty špagátkové brzdy se nepoužívaly na
>>> nastavení základního tahu pásku jako to měly B70, ale pouštěl jsem
>>> do motoru proud, aby se točil na druhou stranu. Proto jsem neměl
>>> problémy se stabilitou tahu, jako měly B7x a B9x. Brždění z
>>> převíjení - špagátková brzda je mechanický zesilovač. Tah špagátku
>>> zesiluje podle úhlu opásání. Jenže to funguje jen v jednom směru,
>>> kde pružina táhne po směru otáčení. Na pevném úchytu na druhém konci
>>> je už síla podstatně větší. Takže cívka, na kterou se navíjí, je
>>> bržděná minimálně, odvíjecí táhne mnohem víc. Ale je možné, že
>>> problémy tam byly. Už je to hodně dlouho, co jsem ten magneťák neměl
>>> zapnutý.
>>>
>>> Anděl
>>>
>>>
>>> On 24.12.2013 22:20, Pavel Troller wrote:
>>>> Zdravím,
>>>> tak to je opravdu jedinečná konstrukce! Vznikala na vojně ? Moc
>>>> děkuji za
>>>> fotky! Jednoznačně nejdokonalejší nefiremně vyrobená konstrukce,
>>>> kterou jsem
>>>> viděl. Ani pan Studer by se stydět nemusel, kdyby tohle byl jeho
>>>> první kousek
>>>> - některé konstrukční prvky, jako je ta regulace rychlosti tónového
>>>> motoru,
>>>> jako by mi to i připomínaly, ikdyž on to řeší magnetickým snímačem
>>>> - na
>>>> plášťovém rotoru tónového motoru má vyražené drážkování a snímá to
>>>> takovou
>>>> magnetickou "hlavou".
>>>> Víc než rázů po rozběhu bych se bál "přechodového děje" při full
>>>> stopu
>>>> z plné rychlosti při převíjení, je-li jedna cívka již skoro plná a
>>>> druhá téměř
>>>> prázdná. Buďto musely být opravdu velmi kvalitně udělané silné a
>>>> perfektně
>>>> seřízené brzdy, nebo to muselo občas tomu pásku ublížit - to někdy
>>>> udělá i ten
>>>> Revox, přestože by to "měl umět" - má přepínač velikosti cívek a
>>>> reguluje tahy.
>>>> Proto jakmile hraji pásky tloušťky 35 um a méně na Revoxu, tak při
>>>> převíjení
>>>> nejdu nikdy do stopu, ale přepnu na opačný směr převíjení (to
>>>> elektronika
>>>> povoluje) a stopnu, když civky zhruba stojí. Pro pásek je to mnohem
>>>> méně
>>>> drastické :-). Třeba jste to takto řešil v elektronice automaticky
>>>> ? Ještě
>>>> lepší profi stroje to prý takto také mají, ale Revoxy té základní
>>>> řady (do
>>>> PR99) ještě ne.
>>>> Zdraví Pavel
>>>>
>>>>> tak jsem to došel do sklepa nafotit.
>>>>> http://vaelektronik.cz/fotky/mg.html
>>>>> Motory jsou z B4, setrvačník a mechanika u přítlačné kladky z B100
>>>>> (všechno
>>>>> se dalo koupit jako náhradní díly), elektromagnety u špagátkových
>>>>> brzd z
>>>>> telefonňáckých krokových voličů. Motor u setrvačníku má optické
>>>>> snímání
>>>>> otáček pro regulaci. Motory jsou řízené napětím, motory pod
>>>>> unašečema jsou
>>>>> snad jen na patřičné odbočce z trafa a motor u setrvačníku má v
>>>>> sérii gretz
>>>>> a za ním regulační tranzistor. Rázy po rozběhu chytaly odpružené
>>>>> vodítka -
>>>>> už nevím jak moc úspěšně, ale cívky 18 cm při rychlosti 38 to nějak
>>>>> zvládalo. Mám u toho i dálkové ovládání - po kabelu :-)
>>>>> Jen po mě nechtějte abych to pouštěl. Kouká z toho víc drátů, než
>>>>> jsem si
>>>>> původně představoval :-)
>>>>> Anděl
>>>>>
>>>>> On 24.12.2013 17:45, Pavel Troller wrote:
>>>>>> Zdravím,
>>>>>> ano, ano, to byly doby :-)...
>>>>>> Ten třímotorák z motorů k B4 bych chtěl někdy vidět - dalo se
>>>>>> to použít ?
>>>>>> Oproti motoru třeba z Revoxe PR99 nebo B77 mi přijdou hrozně
>>>>>> slaboučké...
>>>>>> Na patnáctku cívku asi ano, ale na cokoliv většího včetně
>>>>>> osmnáctky už bych
>>>>>> se bál... A ta setrvačnost... Přeci jen rotory u těch profi
>>>>>> motorů jsou
>>>>>> lehčí, protože v nich není klec a železné plechy, ale vířivé
>>>>>> proudy vznikají
>>>>>> přímo v materiálu toho rotoru... Bál bych se, že při velkém
>>>>>> rozdílu návinu
>>>>>> jednotlivých cívek to bude dělat brikule - buďto smyčky pásku
>>>>>> nebo ho to
>>>>>> bude naopak trhat...
>>>>>> S ruskými pásky (od firmy Svema, dělala i filmy) jsem měl též
>>>>>> zkušenosti,
>>>>>> byly o dost "jiné" než ty naše běžné - snesly poměrně vysoké
>>>>>> buzení, ale asi
>>>>>> vyžadovaly jinou korekční charakteristiku pro záznam, protože
>>>>>> pokud člověk
>>>>>> chtěl dost výšek, musel relativně dost ubrat předmagnetizaci a
>>>>>> tím zase
>>>>>> stouplo zkreslení a ta vybuditelnost klesla. V té době jsem 38
>>>>>> neměl, jen
>>>>>> 19, tam to šlo, ale na 9.5 bych to skutečně nepoužil... Taky měly
>>>>>> hodně
>>>>>> drop-outů, ale to možná bylo tou nižší předmagnetizací a tím, že
>>>>>> nebyly
>>>>>> určeny pro čtvrtstopý záznam.
>>>>>> Zdraví Pavel
>>>>>>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
>
Další informace o konferenci Hw-list