LCD 16x2 modul - spotreba

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Pátek Srpen 16 14:12:40 CEST 2013

V suvislosti s nedavnym vlaknom o LCD s malou spotrebou som urobil
experiment: zobral som bezny 16x2 znakovy modul s HD44780-kompatibilnym
radicom, do 5V napajania som mu vrazil seriovo 22 Ohm odpor a meral
(samozrejme to nezahrna podsvietenie, co obvykle je tak o pol radu viac
nez spotreba samotneho modulu).

Spociatku to vyzeralo jednoducho, nameral som asi 18mV t.j. 800uA, co
vzhladom na "katalogovu" hodnotu pre dany modul typ. 1.2mA zhruba sedi.

Potom som sa zacal hrat s tym, ze som chcel zobrazit nejake znaky, ze ci
bude mat "celkova cernost" vplyv na spotrebu (nemala by mat vyznamny vplyv
- vid v dalsom). Bum bac hned prvy pokus a merany ubytok skocil na 14mV...
este zopar pokusov a dosiahol som aj cca 9mV (t.j. cca 400uA), ale nevedel
som najst suvislost medzi zobrazovanymi znakmi a spotrebou. Vypozoroval
som, ze ked som zobrazil prazdny displej, t.j vsetko medzery, tak spotreba
bola najvacsia, a ked som zobrazil nejake _, tak bola najmensia (ale nie
vzdy).

Potom som sa zamyslel - na "vygenerovanie" jednotlivych napatovych urovni
na maticovom LCD sluzi odporovy delic, je v nom v serii 4x 4k7, to mi dava
pri 5V trvalu spotrebu asi 250uA. To vlastne musi pokryvat aj spotrebu
samotneho skla (t.j. prud spotrebovany na nabijanie/vybijanie kapacit
jednotlivych "pixelov") - ten odporovy delic musi byt dostatocne tvrdy,
inak by ten display poblikaval. Samotnemu kontroleru pisu typ. 350uA, ale
to by som povedal, ze je nasledok copy/paste z povodneho HD44780, a ze tie
modernejsie klony beru vyrazne menej (a rovnako ten shiftregister, co je
pod tym druhym asfaltovym flakom). To by zodpovedalo tym cca 150uA, spolu
cca 400uA, ako je ta "najmensia" spotreba, co som dosiahol.

Tak co teda robim zle?

Riesenie je, ako obvykle, trivialne, ak ho clovek vopred pozna...

Uhadne niekto?

wek