Den otvorenych dveri CERN

Šerých Jakub Serych na panska.cz
Neděle Duben 21 14:24:48 CEST 2013

Samozrejme verejny DOD bude asi sileny masakr, ale jinak musim rict, ze kouknout se i treba na obycejne rovne trubky v rovnych castech tunelu nebo "obycejne" dipolove magnety v kruhovych castech ci treba na detektory z vnejsku je naprosto impozantni zazitek.

Kdyz o celem systemu clovek trochu premysli, dochazi mu na miste spoustu dalsich souvislosti, casto si vsimne nejakeho zdanlive naprosto nepodstatneho detailu, bez ktereho by system treba vubec nemohl fungovat, a vsechno se to tak nejak spojuje do lepsi predstavy, o cem cele LHC a jeho mamuti detektory jsou.

Tunel sam neni tak podstatny (i kdyz i zde jsou v te stavebne technicke oblasti veci, ktere cloveku tak trochu vyrazi dech (napriklad "obycejne" dvere :-)))) oddelujici za provozu hlavni tunel od dalsich obsluznych prostor). Podstatne je to, jak v nem je usazen urychlovac, a tenhle dojem Vam zadne "Maroldovo panorama", ktere si muzete prohlednout na povrchu bohuzel vubec neda.

Jakub Serych