OT Vyvoj spolecnosti (Bitcoin mining)

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Pátek Duben 12 18:55:03 CEST 2013

Je fakt, že bych měl doupřesnit, že v tom dnešním případě se jedná o
krátkodobou předpověď (jeden lidský život), zatímco v tom předchozím je
popsán jev dlouhodobý. U té dlouhodobé části je nepříjemné, že část s růstem
vzdělání a bohatství je krátká (vrchol antiky, průmyslová revoluce - několik
století), zatímco návrat před ni trvá dlouho (úpadek antiky, středověk -
tisíciletí).

Velmi hezky je popsán problém pádu Říma v:
http://libinst.cz/Files/KqLFy4r2/news/329/tl_06_07_2010.pdf
a to až do absurdit, které zatím ani soudruhy z Bruselu nenapadly, jako
např. povinně dědičné zaměstnání v reálně nezbytných oborech, které se
podařilo státními zásahy ekonomicky zcela zničit.
Tenhle díl TR je vůbec pěkný, píšou tam v jiném článku i o tom, kterak v
Římě sice byly vynalezeny některé průmyslové technologie, jako např. parní
stroj, ale k praktickéhmu uplatnění z důvodů nesmyslných zvyklostí nedošlo.
Pro dnešní diskusi je zajímavý také příspěvek o Tobinově dani.

Ale je otázka, jak do toho zasáhnou další jevy, např:
- Celkové zrychlování fungování společnosti díky technologiím, že by se to
dostalo na začátek v dohledné době, třeba desetiletí.
- Prodlužování lidského života - Zatímco o jaderné fúzi pořád lze číst, že
bude brzy a to brzy již několikrát uplynulo, prodlužování života k
odstranění "přirozené" smrti bylo napřed úplné sci-fi, pak za 100+ let, pak
jsem byl poslední generace, která se toho spolehlivě nedožije a poslední
zprávy hovoří o těch, kterým bude v r. 2020 méně než 50. Tím by se de fakto
zlikvidoval jeden z největších nesmyslů současné doby: Průběžný státní
důchodový systém.

Zatím ale s jistotou funguje jen řešení, které nabízejí pánové Kiyosaki a
Lechter, tedy jak v průběhu aktivní části konečného života naschromáždit
dostatek aktiv, tedy záležitostí, které vydělávají samy, "bez práce". Cesta
k tomu ovšem není snadná, znamená zpočátku mnoho práce a odříkání.

Velmi rád bych ale doufal, že bude stačit pan Kurzweil s neomezeným
prodlužováním života: To by znamenalo návrat k dlouhodobé odpovědnosti,
silnou konkurenci náboženstvím, i možnost mezihvězdného cestování.

Pak je tu ještě jeden zajímavý aspekt od p. Kurzweilla: Technologická
singularita, tedy doba, kdy UI překoná lidskou inteligenci - Následující
vývoj prakticky nelze predikovat.

PH

From: "Jirka" <zaloha na volny.cz>
Hmmm....to si trochu protiřečíte s tím, co jste napsal před pár dny (a
co se mi mimochodem velmi líbilo - skoro jsem uvažoval, že si to
vytisknu a někam pověsím). Cituji část, která mě zaujala nejvíc:

"Velký politicko-morálně-ekonomický cyklus, kdy na počátku je chudoba,
pak následuje růst bohatství, potom sociálno+ekologie+dotace, až už není
nikdo, kdo by si pamatoval, co je to skutečná chudoba, skutečná práce a
k čemu je dobré chodit do školy. Pak následuje pozvolná cesta na počátek."

(http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/2013-April/438030.html)

---
Jirka