Rekuperace u lokomotiv

Alexandra Svobodová hwnews na zirafoviny.cz
Čtvrtek Duben 11 16:02:29 CEST 2013


Hezké odpoledne,

     rekuperace je na některých tratích již i povolená, ale určitě to 
nebude vždy a všude. Hlavním problém je v trakčních měnírnách, protože 
ty staré to jaksi neumějí a prý se mohou i poškodit. Nové už to umět 
mohou, mají jiné usměrňovače. U trakčních transformoven střídavé trakce 
je problém s tím, že pokud začne vlak brzdit rekuperací, tak je to, jak 
tu již někdo zmínil, jako když během několika sekund začne pracovat 
menší elektrárna, ale zase během chvilku přestane. To nemají správci 
energetické soustavy rádi ;-)

     Protože se po našich tratích prohání dneska kde co s kolama a 
sběrači, tak jsou už i nová návěstidla pro elektrický provoz, která 
většinou rekuperaci zakazují, ale dole na jihu jsou oblasti, kde se 
rekuperovat smí.

     Pro ty co se bojí že vlak nezabrzdí, tak každý vlak má minimálně 
dvě brzdy, jedna je vzduchová a druhá je mechanická. Novější lokomotivy 
mají ještě elektro-dynamickou brzdu(EDB) různé konstrukce. Většinou 
brzdí "do odporů" ale některé umějí i tu rekuperaci. A ta pak musí umět 
brzdit i do odporů, režim se přepíná.

     Někdo tu ještě narážel na "Adélku" což je taková ta maličká mašinka 
pro posunování v depu, vypadá spíše jako hračka, ale je to dříč. Tak ta 
má klasický spalovací motor (prý z traktoru Zetor), veliké baterie a 
elektrický motor. Je to klasický dieselelektrický pohon s tím rozdílem, 
že když jezdí uvnitř budovy, tak se diesel vypne a jezdí se na baterie. 
Pohříchu to často nedělají, protože ona na baterie jede jen 5 km/h a to 
je docela málo. Na dieselový motor udělá kilometrů za hodinu jednou 
tolik :-) Část lidí je pomlouvá, že to je slabé a kdesi cosi, ale viděla 
jsem na vlastní oči, jak táhne dvě až tři lokomotivy. Což může být až 
kolem 300 tun.

     Saša Svobodová


Další informace o konferenci Hw-list