Bitcoin mining (faktorizace)

Šerých Jakub Serych na panska.cz
Středa Duben 10 23:04:06 CEST 2013

No zatim udajne byl vyvinut pokus, ktery snad dokazuje, ze lze faktorizovat cislo 15, ale myslim, ze jeste neni uplne jiste, ze se skutecne dospelo k realnemu vysledku a neni to jen nahoda (zkratka ma to zatim maly sigma koeficient). Takze v tuto chvili je SHA-256 zrejme jeste pomerne velke sousto :-)

Ale kazdopadne klasicka faktorizace bezi v polynomialni komplexite v N, kdezto kvantova sice taky v polynomialni komplexite, ale jen v log(N). Jinymi slovy klasicka roste polynomialne s poctem moznych stavu, kdezto kvantova pouze s poctem bitu, do kterych se ty stavy vejdou. A to je zatraceny rozdil.

Pred zacatkem kurzu kvantovky, ktery jsem tenhle semestr delal na edX jsem nekde videl nejakou prednasku, ktera zacinala slidem s fotkou jednoho z prvnich kvantovych pocitacu. Je to takove monstrum plne laseru, laserove optiky a magnetu vybudovane na tezkem optickem stole. U toho byl popisek, s kolika bity to pracuje (myslim byly tri nebo ctyri). To v cloveku nenechalo uplne optimisticky pocit.

Ale hned na slidu za tim byla fotka nejakeho jednoho z prvnich klasickych pocitacu (zcela srovnatelneho monstra s tim prvnim kvantovym) a vedle fotka soucasneho PCcka a k tomu napis after 60 years. Kdyz si clovek uvedomi je se neustale exponencialne zvysuje rychlost vyvoje cehokoliv, tak verim, ze do nejakych 5 let muzeme ocekavat skutecne pouzitelne kvantove stroje.

Je to oblast zajimava tim, ze zde je aplikovany vyzkum vyrazne dale nez primarni. Proste uz jsou znamy dulezite kvantove algoritmy i zpusoby jejich implementace do kvantove podoby, a jen se ceka, az nekdo z oblasti "primarniho vyzkumu" najde zpusob, jak qubity umravnit tak jak je potreba, a pritom to delat poslepu, protoze diky principu neurcitosti v momente, kdy se na ne podivame, cely vypocet znicime.

Jakub Serych