OT Jaderna energetika v malem (Jak legalne zastavit provoz FVE)

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Úterý Duben 9 13:32:24 CEST 2013

Ono to není míněno jako trvalé úložiště, ale jako doplněk meziskladu.
Tepelný výkon postupně klesá, takže moc staré palivo se k topení nehodí.
Úvaha tedy vychází z toho, že přiměřeně čerstvé VJP se tam nechá třeba 10
let a pak se zas nahradí novějším.

Včera jsem o tom ještě nějakou dobu přemýšlel a napadl mě koncept čistě
pasivní kotelny, ze které se teplo buď odebírá, nebo ho tepelné trubice
začnou odvádět do okolní země. Když v nich bude např. voda a vzduch za atm.
tlaku, do 100 °C nepovedou skoro vůbec a kousek nad už ano. Pokud budou
šikmo nahoru a s rezervou vody, nenastanou problémy, o jakých se tu nedávno
diskutovalo. Nebyla by to sice elektrárna, ale zas by to byla velmi
triviální konstrukce, "studna" 4*30 m, která se jen připojí místo výměníkové
stanice od dálkového topení. Většinu hloubky by vyplňoval beton, uprostřed
zubatá šachta o prům. něco přes metr, v ní betonové "špunty" s mechanizmem
podobným přerostlému vnitřku visacího zámku. Při výměně topného bloku by se
prostě postupně odemykaly a na klíči tahaly ven. Samotný topný blok by pak
byl podélně vroubkovaný, černěný hliníkový válec s těsnými kanály pro
palivové proutky.

PH

From: "Radek Benedikt" <benedikt na lphard.cz>
A dopadneš jako Jim s kolegy, když se po drobnější nehodě a výletu
zatím nejdál co se živý člověk dostal (a to je ten rekord k dnešnímu datu už
hodně fousatý) vrátil konečně k planetě Zemi tak jej nemínili postit na
přistání. Nejprve se muselo řešit co s lunárním modulem co přivezl zpátky k
Zemi. Ona na něm byla právě obdobná elektrárna. Byla stavěna, aby přežila
výbuch paliva Apolla při startu. Takže odhodit do dostatečně hluboko na dno
do oceánu a pak teprve se můžete vrátit. To se ale moc nekomentuje a ani
netuším zda se to někde objevilo oficiálně.

Problém s úložišti vyhořelého paliva není právě ani tak technický
jako bezpečnostní. To úložiště není stavěno jako jednorázové, tj. zavézt a
přístupové cesty zasypat odstřelem.

-------
Před nějakým časem mě napadlo ještě jedno zajímavé řešení, naopak pro malé
odběratele: Elektrárna založená na teple z použitého jaderného paliva.