[OT] Jak legalne zastavit provoz FVE

AZe aze na seznam.cz
Úterý Duben 9 10:42:55 CEST 2013

Nevím o žádných dotacích (kromě výkupních cen) na FV panely či plantáže,
snad někdy v úplných počátcích, kdy FV nikoho moc nezajímala.
Placení za "systémové služby" by asi bylo v pořádku, kdyby šel proud ven a
zpátky. Jenže tady jde o placení za to, co FVE vyrobí a co se spotřebuje
doma, čili ani nepřeleze práh domu! To jsou nějaké služby? To je výpalné. K
tomu neskutečná byrokracie.
Mám dojem, že stejné platby jsou vymáhány i u ostrovních systémů, tedy u
těch registrovaných a povolených, ne u hračky, jakou máte doma. Nechce se mi
to hledat a neznám nikoho, kdo by to měl.
Ve zkušebním provozu se mi točil starý elektroměr na obě strany. Tak by to
mělo být od počátku a nebyly by žádné problémy. Jenže jsme v Česku a tento
režim není vhodný pro MW plantáže. Dnes se tomuto režimu vznešeně říká "net
metering" a u nás to funguje přesně podle Parkinsonových zákonů. O
přístřešku na kola se bude dlouhé měsíce jednat....přitom stačilo stanovit
například, FVE ano, ale jen na střechy a jen 5 kWp na jednu fázi. Jenže by
nebyl prostor pro zlodějnu, která nastala.
aze

----- Original Message -----
From: "Vláďa Anděl" <vaelektronik na vaelektronik.cz>
To: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Monday, April 08, 2013 2:13 PM
Subject: Re: [OT] Jak legalne zastavit provoz FVE

No tady bych viděl dvě věci. Cena panelů od dob prvních bohatě
dotovaných FVE klesla a vysvětlovalo se to tak, že klesla energetická
náročnost výroby a tedy se zlepšila jejich energetická návratnost. Takže
mnozí to kupovali za ty největší dotace na plantáže, další už za menší
dotace (ale stále za dotace) na baráky. Ostatně to placení za systémové
služby je snad v pořádku. Né? Pokud nemám na ten výkon baterku a
používám síť pro akumulaci energie, je logické, že za to taky něco
zaplatím. Amortizace té baterky by mě taky něco stála. Ostatně stejně
tam jsou dotace, jinak by se do toho tolik lidí nepouštělo... Jenže pak
je i dost těch, kteří si až v pozdější době po poklesu cen začali dělat
ostrovní systémy a tvrdí, že se jim to vyplatí. Stačí kouknout na
www.mypower.cz . Tohle jediné považuju za čisté řešení, i když drahé a
nepraktické. Ta baterka je dražší, než ty panely. Jako optimální podporu
malých FV elektráren na barákách bych viděl stav, kdy bych mohl do sítě
dávat přebytek energie za stejnou sazbu, za jakou jí pak odeberu +
platit něco za ty systémové služby, za které stejně jako odběratel
platím. Jednou o tom v televizi mluvil někdo z regulačního úřadu, že
něco takového chtějí dosáhnout.
Byl jsem na exkurzi v přečerpávací elektrárně Dlouhé Stráně
(doporučuju), dosahují účinnost akumulace 80% a dokážou odebírat/dodávat
tuším že 2x325MW po dobu 6 hodin. Prý je vytipovaných dalších 7 lokalit,
kde by se daly takové elektrárny postavit. Optimální stav by byl, kdyby
si oba systémy dokázaly bez dotací konkurovat. Nebudu platit přípojku,
budu se starat o baterky v ostrovním systému a omezím svojí spotřebu
když nebude svítit, nebo si přípojku zaplatím, nebudu kupovat baterky a
neřeším počasí, nebo nebudu elektriku dělat vůbec a budu jí jen kupovat.
Kdyby se spousta lidí od sítě odpojilo, však by ty poplatky za přípojku
klesly.
Taky mám jeden 100W panel, tenkovrstvý (tam snad ani není křemík), stál
před lety asi 4000 a tehdy jsem si spočítal, že za méně než za dobu
životnosti by si na sebe měl vydělat. Kupoval jsem ho proto, že někdy
nejde o pouhou energetickou návratnost, ale o psychologii :-) Manželka
chtěla prosvětlit tmavé místo nad schodama, že tam koupíme světlík se
světlovodem - tehdy cca za 30 KKč. Ten panel a ledkové světlo, které
svítí jen když je světlo venku, by mě vyšlo mnohem levněji. Kdybych tam
svítil elektrikou, což by za 15 let spotřebovalo stejně jako nákup toho
panelu, ta ženská bude první kdo tam bude zhasínat a pak mi bude říkat -
no vidíš, já ti říkala že tam je věčně tma. Takže jsem nákupem panelu
výrazně ušetřil :-) Teď je tam všechno jinak, mám pro LED osvětlení
celého domu soustavu DC 32V a tu mohu z panelu přiživovat. Baterku jsem
získal za symbolickou cenu (není nová, ale pro ty menší proudy stále
dobrá), takže se mi to relativně vyplatí.
Ostatně vždycky jsem odsuzoval, když někdo spoustou panelů vyrábí
elektriku, pak neví co s tím a přebytkem ohřívá bojler. Při tom to
dneska není až tak blbé řešení. Pokud si pro ohřev bojleru pořídím panel
na ohřev vody, musím k tomu koupit celou instalaci (regulaci, oběhové
čerpadlo, bojler s výměníkem) a přijde mě to minimálně na 100 KKč. Když
tam dám 10 panelů po 200W a přivedu dráty k obyč. bojleru, mohlo by to
vyjít výrazně levněji.
Anděl