OT Jaderna energetika v malem (Jak legalne zastavit provoz FVE)

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Pondělí Duben 8 23:53:01 CEST 2013

Jedna z možností, alespoň pro část populace, jsou malé jaderné elektrárny.
Je to již více let, co jsem četl o 4S od Toshiby. 10 MWe / 20 MWt. Instalace
"na klíč", s náplní na 30 let, bezúdržbový provoz. Když se cena (včetně
úroků z hypotéky) rozpočítala na těch 30 let, elektřina z toho vycházela za
2,7 Kč a teplo za 1,1, nebo tak nějak. Není to samozřejmě pro rodinnej
domek, ale když si představím třeba paneláky v Bohnicích, tak je to pro
několik ks. Takže když se dohodne několik bytových družstev, nebo SVJ, mají
na min. 30 let o elektřinu i teplo postaráno.

U Toshibáků bylo mezi tím ticho po pěšině, ale v USA se nedávno podobných
nabídek objevilo hned několik, mám dojem, že od 5 do 45 MWe od různých
firem. Rusové by určitě na podobnou poptávku také byli schopni zareagovat.

-------
No a pak tu máme Americké Sandia National Laboratories, kde momentálně
pracují na přípravě praktických zkoušek vysoce energeticky ziskové (1000+
vložené energie) lineární inerciální fůzi. To je také malá věc a bude určitě
fungovat dříve, než velké Tokamaky. Zde by zcela odpadl problém se
zneužitelným štěpným materiálem, rizikem havárie a pod.

-------
Před nějakým časem mě napadlo ještě jedno zajímavé řešení, naopak pro malé
odběratele: Elektrárna založená na teple z použitého jaderného paliva.

PH

From: "Robert Baranka" <hwlist na centrum.sk>
Kurna, piatok. To tie tyzdne letia...
Aj ja nerad narusam politicku debatu (do ktorej sa uz vecne zapojili obaja
admini).

Sme v odbornej konfere, mate v podstate dve moznosti:
1. za svoje postavit zdroj elektrickej energie, a lacno ju predavat - vasa
lacna konkurencia zabije drahu z FVE, TE, VE, JE, ...
(ja totiz neverim, ze sa da zrealizovat nejaka statna zakazka - elektraren
nevynimajuc - na ktorej by sa ktosi nenabalil)
2. absolutne prestat vyuzivat elektricku energiu a presvedcit o tom co
najvacsi pocet ludi (vsetkych) - kde niet dopyt, ponuka zakape aj sama