LED osvetleni

Zdenek zdej na atlas.cz
Sobota Září 29 18:07:48 CEST 2012

Nedávno jsem doma předělával některá světla na LED, takže pár postřehů:

V koupelně jsem původní 2x 25W halogen nahradil 2x 4W LED (3300K)
http://www.buyincoins.com/new_en/details/mr16-4w-4-led-3300k-warm-white-down
-spot-light-bulb-12v-product-2340.html
Intenzita osvětlení je o něco slabší, ale srovnatelná s původním. Barevná
teplota odpovídá +/- původním halogenům.

V obýváku jsem zkusil v lustru nahradit 2x 40W "klasické" žárovky 2x 4W LED.
Výsledek je nepoužitelný. Světlo není skoro vidět jinde než přímo pod
žárovkami.
Problém vidím v tom, že zde LED svítí dolů do tmavého koberce a nikam se
neodráží.  Naopak v koupelně, kde jsou stěny a podlaha ze světlých dlaždic a
vybavení v bílé barvě, se světlo odrazy rozptýlí a prosvítí prostor.

Zdeněk

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces na list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On
Behalf Of gatilo
Sent: Saturday, September 29, 2012 2:06 PM
To: HW-news
Subject: Re: LED osvetleni

 29.9.2012, 13:12:40

 Barevnou teplotou zarovce(jake zarovce, je jich povicero) nebude, jeste
hodne dlouho  odpovidat zadna LED. Ale pokud se spokojite s tim, ze se LED
zarovce  vice-mene priblizuje, tak uz nejakou sanci na uspech mate.
 Akorat jste pri prvnim vystrelu miril hodne vedle.
 7000K je vsechno mozne, jen ne tepla barva. Za neutralni bilou se
povazuje, obvykle 5500K, pokud se tedy chcete priblizit zarovce,  musite jit
na hodnoty jeste nizsi.
 Napr. zarivky(osram lumilux interna a pod.) s barevnou teplotou 2700K
napodobuji zarovku relativne dobre.
 Problem je ovsem o dost slozitejsi
 Jednak popsat neco tak  komplikovaneho jako je barvna vlastnost svetla,
jednim udajem  dost dobre nejde. Takze udaj pomoci barevne teploty, je sice
jednoduchy, ale dva ruzne  zdroje o teze teplote, nohou davat i dost odlisne
svetlo.
 Druhak, je tu problem se serioznosti udaju uvadenych vyrobci a  hlavne
prodejci. Ze dalny vychod a PRC predevsim v tomto smeru nijak  neexceluje,
je vseobecne znamo.
 No a ted k praktickym zkusenostem
 Sveho casu jsem postavil nekolik svetylek s ledkama prodavanyma na  ebay
jako "0.5W StrawHat 8mm 140°", pri kombinaci "cool whitte" a "warm  whitte"
50:50 to bylo docela dobre, alespon pocitove a subjektivne.
 V aute vozim "montazni lampu" s ( pravdepodobne, kupovane uz pred  delsi
dobou ) timto

http://dx.com/p/3w-3500k-200-lumen-warm-white-led-emitter-metal-strip-12-14v
-81028
 a je to docela dost zlute, spis jako svicka nebo podzhavena zarovka.
 No a v supliku se mi povaluje

http://dx.com/p/6w-3500k-400lm-warm-white-6-led-emitter-metal-plate-9-11v-81
031
 coz poprvnich pokusech vypada docela dobre, ale vezsi zkusenosti  zatim
nemam.

S pozdravem Pavel
  mailto:gatilo + zavinac + centrum.cz