parametry toroidu

Jaroslav Meduna meduna na mikroklima.cz
Čtvrtek Září 6 08:49:49 CEST 2012

DD, indukcnost 310H mi nejak nestimuje. JM

From: hw-list-bounces na list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On
Behalf Of Vláďa Anděl
Sent: Thursday, September 06, 2012 2:04 AM
To: konfera
Subject: parametry toroidu

Tak mi přišly trafa na ledkové osvětlení. Tři toroidy 200W, se dvěma
sekundáry. Bude z toho 3f trafo s 12 cestným fetovým můstkem. Objednal jsem
je se sníženým sycením, jako pro audio zesilovače. Aby to mělo menší příkon
naprázdno. Sycení je takové, že při zapnutí nevzniká obvyklá špička, co
vyhazuje méně odolné jističe.

Něco jsem už na nich odměřil:
proud naprázdno - ten mě zajímal nejvíc. Při 234V (co tady zrovna máme)
4,4mA. Když jsem se snažil kompenzovat jalovou složku, minimum bylo 3,9mA
při 33nF. Takže jalová složka je minimální, indukčnost je cca 310H. Příkon
naprázdno cca 0,9W, pro tři trafa 2,7W. Je to sice 23,7KWh za rok, ale
nějaký trvale běžící DC zdroj v baráku potřebuju a z tohohle poběží všechno.

Napětí nakrátko, tak tady jsem nevěděl. Předpokládám, že vždycky půjde proud
současně jen jedním sekundárem. Takže při zkratu jednoho sekundáru a
jmenovitém proudu 0,87A je napětí nakrátko 15,8V (průměr z obou hodnot - moc
se neliší).

Měření DC odporů:                 odpor přepočítaný na primár        celkový
odpor 13,6+7,8=21,4 Ohm
P 230V        7,8 Ohm
S 13V         48mOhm              13,6 Ohm
S 22,5V     150mOhm             13,6 Ohm

Úbytek přepočítaný na primár při jmenovitém proudu 0,87A je 18,6V - takže
asi nepřesné měření. Mělo by to být méně, než je změřené napětí nakrátko,
kde se projeví i rozptylová indukčnost.
Účinnost při max. výkonu je 92,6%, což snad není tak strašné. Při nižším
zatížení, které tam bude nejčastěji, to bude vycházet lépe. Minimální výkon
pro účinnost 95% počítaný z proudu naprázdno je 54W.

Výsledky mě překvapily, je to lepší, než jsem čekal.
Anděl