Prosba - monostabilni obvod s MCU (VYRESENO)

Martin Záruba swz na volny.cz
Středa Září 5 09:22:33 CEST 2012

Ačkoliv moje odpověď nebo spíše dotaz na názor není přesně k tématu, rád
bych znal Váš názor. Jen pro vysvětlení: Já jsem někde uprostřed těchto
mezí. Zvládám ubastlit lecos (snad mimo vf zařízení, zde nemám ani měřící
přístroje ani zkušenosti) a současně se ale přes 35 zabývám programováním a
to jak na úrovni assembleru, tak na úrovni (řekněme jednodušších) databází.
Samozřejmě jak stárnu a blbnu, dávno mi v mnohém ujel vlak. Cca před rokem
jsem se dostal k programování jednotek které jsou nepříliš lichotivě nazvané
"Programovatelné relé", ač mají dle mého názoru úžasné možnosti vzhledem k
ceně. Současně ale vývojové prostředí včetně velmi dobře fungujícího
simulátoru je zdarma a vše se programuje metodou "skládání obrazků" a
spojování dráty. Naprosto nechci, aby to vypadalo jako reklama, nemám s tou
firmou společného nic jiného, než že od ní zařízení kupuji, ale podívejte se
prosím na
http://eshop.technoline.cz/ridici-jednotky-xlogic/298565-programovatelne-rele-elc-12dc-da-r-hmi-12-24vdc-8di-4do-rele
kde je i ke stažení software. Pokud se cítíte "neprogramátorem" jaký je Váš
názor?
Martin Záruba

----- Original Message -----
From: "Jirka" <zaloha na volny.cz>
To: <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Monday, September 03, 2012 1:22 PM
Subject: Re: Prosba - monostabilni obvod s MCU (VYRESENO)

Nevím, nejspíš ne. Pravdu máme oba, přestože to tak nevypadá. Jsme
prostě každý jinde.

Já ještě jednou popíšu, v čem je (nejen můj) problém - když tedy pominu
řadu jiných, objektivních nevýhod řešení s MCU:

řešení obvodu s MCU (ale i s FPGA apod.) vyžaduje ZCELA JINÝ TYP
MYŠLENÍ, není to klasická elektronika, prostě člověk nesmí mít odpor k
tvorbě software a jeho mozek musí pracovat v příslušném režimu.

Vzpomínám si, jak nás kdysi na fakultě v rámci jakéhosi předmětu pustili
k tehdejší novince PMI-80 (http://www.nostalcomp.cz/pmi80.php) a já na
to zíral jak vrána. Ne na HW (už tehdy díky bastlení od dětství jsem byl
na úrovni), ale na strojový kód a programování v něm. Na druhou stranu
si vybavuju spolužáka (do kterého bych to nikdy neřekl) - ten se
okamžitě "nastartoval" a zkoušel cosi psát a spustit (úspěšně)...

Předtím jsem se přes různé kalkulačky dopracoval až k TI-58C a tam mě
programování docela bavilo, ale tohle bylo něco zcela jiného a pro mě
nepochopitelného.

Pak (nebo předtím?) přišel ten Fortran (nějak jsem přečkal bez následků
;-) ), no a diplomka byla sice zejména HW, ale vyhodnocování dělal k
zařízení připojený kalkulátor HP a pro něj jsem musel napsat SW v
BASICu. Celkem to šlo, neb BASIC je přece jen poměrně pochopitelná
záležitost i pro neSW jedince...

Nicméně to už je dávno a mě prostě nějak minul následný "boom" MCU.
Důvody byly různé, jeden z nich ale právě ten, který popisuju už nahoře:
pro rozeného bastlíře to byla změna od součástek, cínu, páječky, drátů a
měřáků směrem ke zcela matematickému, virtuálnímu a abstraktnímu světu
kódů, příkazů a nepochopitelných či mnou nezapamatovatelných zkratek...

Abych to uzavřel: až bude levně k dispozici skutečně funkční SW, který
"lidsky" umožní programovat MCU, které vydrží dlouho na trhu, tak se
možná můj přístup malinko změní. Abychm si rozuměli: "lidský" je pro mě
snad ten běžný BASIC jakožto mezní případ, spíš ale mi jde o záležitosti
typu http://gcbasic.sourceforge.net/ či něco, co ani neznám, nebo to
(ještě?) neexistuje...  Prostě sestavení funkce jednoduchým definováním
a pospojováním funkčních bloků, aniž bych musel znát jakékoliv detaily
assembleru či strojového kódu...

Dokážu celkem bez problémů myslet na úrovni vývojového diagramu, ale dál
už to jde hodně ztuha, až vůbec.

No a život je krátký a povinností, resp. jiných činností hromada.

---
Jirka