oblokova bezpecnost

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Středa Říjen 31 21:09:11 CET 2012

Obávám se, že při DC oblouku 400V/100A nic jako samozhášení nehrozí. Na
místech, kde při správné funkci vzniká, musí být nějaké zhášecí zařízení
(např. vzduchové, nebo elektrodynamické vyfukování oblouku do zhášecí
komory, venku případně růžkové jiskřiště). Na jiných místech nesmí vzniknout
a pokud vznikne, je hlavní, aby bylo předřazeno něco, co přeruší dodávku
proudu, i když to bude proud zkratový.

Např. oblouk při 600V/50A se dá natáhnout na min. desítky cm a takto hoří do
té doby, než elektrody uhoří tak, že se vzdálenost poněkud zvětší.

Hoření oblouku, který vznikl na povrchu nevodivé desky, může vypadat např.
tak, že v jednu chvíli máme gumu 20x20 cm v kovovém rámu, kterou uprostřed
prochází drát, v místě dotyku s gumou svítí slabé světýlko a o pár ms
později bum!, vylétne dvoumetrová ohnivá koule a guma není.

PH