Knight Rider realitou

Josef Štengl ok1ced na nagano.cz
Pátek Říjen 19 01:21:26 CEST 2012

Ja dvakrát. Poprvé s novým autem kde bylo ABS a zrovna nasněžilo,
ujezdilo, roztálo a zmrzlo. Po létech tréninku na letních a unvierzálech
(no jezdil jsem na tom co bylo, ale na Š120 na sjetých letních na
horách, už jen vzpomínám. Dokud to auto nezapadlo, tak jelo :-) jsem jel
na zimních jak jsem byl zvyklý, to jest opatrně (alespoň si to myslím) a
předenou se auto odporoučelo do příkopu předkem. Jsa zvyklí opatrně
šlápnu na brzdu ... a nic. Naprosto nic. Dupnu a nic. Naprosto jsem
zpanikařil a začal jsem to auto objíždět (zadek byl ve vozovce) a v
mezeře mezi protijedoucími auty jsem ho objel. Nevím jestli bych to
zvládl s nezimními pneumatikami, protože jsem zatáčel relativně ostře.
Kdybych věděl, že to nedovolí zabrzdit,  tak to dobrovolně narvu do
příkopu, protože by to bylo lepší než do těch protijedoucích aut. Že
jsem je minul považuji za vrchol mého řidičského štěstí.

Pak jsem to zkoušel na placu za fabrikou a přesvědčil jsem se že auta s
ABS na zledovatělé vozovce opravdu nebrzdí. Na suchu je to nanic, na
mokru ABS nezkušenému člověku pomáhá, ale jak napadne sníh tak by to
chtělo vypnout, protože pak je jedno jestli brzdy má nebo ne. Brzdit se
musí motorem, je to překvapivě učinější než brzdy.

Ale jako bezpečnostní prvek to funguje, jakmile je v zimě povrch trochu
zledovatělí, nechávám si před sebou větší mezeru, abych stačil dobrzdit
motorem. Akorát se mi tam vždycky nějakej trumbera vjede.

Jednou do mě ze zadu vrazil jeden řidič, který se vymlouval na ABS (za
mokra, spíše plavna). Jeho auto bylo ale o 800 kg těžší, tak to ABS být
nemuselo. :-)

Souhlasím, že by se to mělo trénovat. Takové zákeřné chování neznalého
člověka překvapí a může smrtelně chybně zareagovat. Nebo by být
vypnutelné jako ESP (na suchu nebezpečná věc pro jistý styl jízdy).

ced