Knight Rider realitou

Tomáš Hamouz hamouz na alsoft.cz
Čtvrtek Říjen 18 15:28:12 CEST 2012

ŠJ> Nesetkal a "je to škoda". V autě s ABS jezdím už víc jak 10 let,
ŠJ> ale teprve na škole smyku (před cca
ŠJ> dvěma roky) jsem se naučil ABS aktivně používat a uvědomil jsem
ŠJ> si k čemu je dobré a jak ho správně
ŠJ> využít. A když ho využijete takhle, opět je to systém, který (ano
ŠJ> řekněme pouze v 95% případů) zvýší
ŠJ> bezpečnost. A tak to bude se všemi podobnými systémy. Nepochybně vždy budou situace, kde by znalý
ŠJ> člověk (už třeba méně "blondýnka" a těch je na silnicích také
ŠJ> dost) situaci zvládl lépe než automat.

Zde bych si dovolil oponovat.
Souhlasím s tím, že ve většině případů ABS zvyšuje bezpečnost,
zjednodušme to na brzdnou dráhu. Ve zbytku, myslím že to bude výrazně
méně než Vámi uváděných 5%, ABS dráhu prodlouží, ale proti stavu kdy
by brzdil opravdu zkušený řidič, který má i dostatečné zkušenosti
s brzděním v mezních podmínkách. Troufnu si tvrdit že těch pár
trénovaných závodníků, kteří se v provozu také pohybují tu
statistiku nevylepší.

Narážel jsem na situaci, mimochodem dost častou v době kdy se po 89
začala vyskytovat auta vybavené ABS, kdy ten člověk za volantem
(zdráhám se použít slova řidič) prostě předpokládal že ABS je
všemocné. Nějaká fyzika mu přece nebude diktovat jak má jezdit.
Výsledkem byly podstatně horší nehody, než kdyby ABS neměl nebo o něm
nevěděl.

Patří do lidské psychiky že každý přizpůsobuje své chování na určitou
(individuální) míru subjektivního rizika. Mám ABS, mohu tedy jet
rychleji. Mám helmu, mohu jet rychleji. Mám ABS, EDS, PRD, FUK, XXX,
mohu jet ještě rychleji.

Další příklad: mějme auto s aktivním asistentem zatáčení (nevím jak se
to správně jmenuje). Bez něj, když to začnu přehánět, tak někde
dostanu malý smyk, zůstanu přitom na vozovce a je to dostatečné
varování, že už jedu moc rychle. S asistentem se dlouho nic neděje,
protože asistent malý vznikající smyk dokáže potlačit a nic mě nvaruje.
Pak to přeženu ještě o kousek víc, auto se utrhne celé a asistent
neasistent, spolehlivě skončím mimo zatáčku.

Proto si myslím že ne vždy je masové nasazování technických pomůcek ku
propěchu věci. Pomůcky umožňují bezpečnou jízdu blíže fyzikálních
hranic než bez nich, a pokud na to řidič spoléhá, stačí malá změna
v podmínkách která tu hranici posune a auto se stane zcela
neovladatelné. A vůbec neberu v úvahu že i tyto systémy se mohou
porouchat. Sice kontrolka svítí, ale návyky jsou návyky.

Je to podobné jako GPS navigace. Dobrý sluha, špatný pán.
Myslím že se to dá aplikovat všeobecně.

Tomáš