skok ze stratosfery

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Úterý Říjen 16 12:45:25 CEST 2012

Vzhledem k tomu, že stoupal v balónu, je nějaká ta desítka km zanedbatelná.
Nahoře běžně fouká desítky m/s a balón se vždy pohybuje spolu s větrem.

Vychýlení v důsledku změny poloměru rotace tak má smysl uvažovat pouze pro
dobu volného pádu, kdy je minimální interakce se vzduchem.

PH

From: "Šerých Jakub" <Serych na panska.cz>
Hmm, jsem docela prekvapeny.

Je mi jasne, ze jeho uhlova rychlost se musi zmensovat, ale zil jsem v
predstave, ze pri tak male vysce to bude naprosto zanedbatelne. Ted jsem to
pod tlakem diskuse hodil do kalkulacky a (pokud jsem se nekde neseknul),
vychazi mi, ze pri ceste do 40km vysky je prumerne pomalejsi o 5km/hod nez
Zeme (kdyby se to realizovalo na rovniku, aby byl vypocet jednodussi).

To znamena pri cca dvouhodinovem letu, ze by mel pristat o cca 10km zpet. To
me docela prekvapuje, moje predstava byla, ze to budou tak maximalne nejake
stovky m.