Vstupni obvody k voltmetru

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Čtvrtek Říjen 4 15:21:17 CEST 2012

Zdravim,

jelikoz mi postupem casu nejak odchazi domaci merici technika, zraje ve mne
myslenka na nejaky "merici kombajn" - nedavno jsem se tu ptal na jeho
propojeni do ethernetu, ale nakonec jsem od toho ustoupil a bohate postaci
USB.

Jako jeden ze zakladnich modulu bych rad dvou- (pripadne ctyr-) kanalovy
voltmetr. Zbastlit "cosi", co bude merit stejnosmerne napeti, neni az takovy
problem, vzhledem k tomu, ze nevyzaduju laboratorni presnost, ale spise
dilenske mereni, presnosti nepresahujici bezne 3.5 mistne multimetry, tak
jsem uvazoval o jednoduche konstrukci, vyuzivajici PIC v roli A/D
prevodniku, samozrejme s nejakou externi napetovou referenci atd. s tim, ze
bych ruzne nelinearity kompenzoval SW. Samozrejme se to cele bude ovladat z
PC a vlastni merici modul bude blackbox, na kterme budou pouze vstupni
svorky (a zezadu samozrejme nejaky ten komunikacni kanal).

Vhledem k tomu, ze mam nejakou virozu a zanet prudusek, tak vetsinu casu
travim v posteli, tak mam dost casu k uvaham o konstrukci (nic jineho se ted
proste delat neda).

Co by to nakonec melo umet?

Vstupni rozsah automaticky prepinany, rozsahy nejspis 1V, 10V, 50V (vic se
mi v dilne bezne nevyskytuje, na rozsahu 1 Voltu mne zajimaji jednotky mV,
na 50V uz staci desitky mV), s moznosti mereni AC pres nejaky TrueRMS
prevodnik (idealne do nejakych jednotek kHz), resit to modularne, tedy jeden
modul - jeden merici kanal, galvanicke oddeleni vsech kanalu vuci sobe i
vuci USB, kterym to bude kounikovat (napajeni pres DC/DC, komunikace
seriova, na vystupu optocleny).

Kudy do toho? Uz jen prepinani vstupniho delice neni uplne trivialni -
idealni (a bezne pouzivane) reseni je s rele, coz zase malicko narazi na to
napajeni pres DC/DC, kdy proudu neni na rozdavani. Prepinat to nejakou
matici CMOS spinacu muze narazit na spinane napeti.

Stejna situace je s tim TrueRMS prevodnikem - daji se najit ruzne, ale zatim
jsem jeste neobjevil zadny, co by se umel pro DC tvarit jako kus dratu (tj.
udelat shutdown a propojit primo vstup s vystupem), tedy dalsi spinac,
tentokrat na trochu citlivejsim miste.

Predpokladam, ze narazim na dalsich X problemu, ale jako cviceni pri horecce
to zase neni tak zle :)

Dalsi moduly ve "stavebnici" by mohly byt dvoukanalovy (mili)ampermetr, nf
generafor funkci (opet zcela zjednodusene, postaveny kolem znameho XR...),
generator pulsu a PWM a tak podobne.

Jevi se vam to jako velka kravina?

Pavel Kutina