Re: Matematické tabulky [WAS: papírový počítač CGS]

J.Polivka jpolivka na volny.cz
Čtvrtek Listopad 29 01:21:51 CET 2012

Na naučení tabulek v nižších ročnících nevidím nic špatného.
Prostě se s tím člověk naučí pracovat.
Dělal jsem na dálkových radiových spojích a po běžných výpočtech nám jeden kolega udělal spec. log. pravítko.
Bylo to fajn, pak přišla programovatelná kalkulačka od HP. Taky dobře.
Pak přišly počítače a po "porodních" potížích taky dobře.
A co když ty počítače vypadnou ? Pravítko už je ve stoupě a stejně by už s ním nikdo neuměl.
Ale je to ošetřeno systémově jinak :-))) a počítá se s tím, že to už neumí.
Uznávám, že ty počítače jsou dobře zálohované via UPS a generátorem a dále systémově.
Ale měli by to chlapci umět a to dnes neumí a to je chyba.
Jindra Polívka

Zdravím,
  zato já teď čumím jak puk, jaké učební pomůcky fasuje můj syn v 8. třídě
ZDŠ: Matematické tabulky! A odmocňují podle nich!
  Jsou to tabulky druhých mocnin a odmocnin celých čísel od 1 do 1000.
A oni podle nich odmocňují čísla v řádech od E-6 do E6 s tím, že si správně
musí odpočítat posun čárky, najít "kmenovou" odmocninu, patřičně zaokrouhlit,
posunout desetinnou čárku o správný počet desetinných míst (polovinu) tam nebo
zpátky atd. Použití kalkulaček pro výpočty je striktně zakázáno! A člověk pak
brečí, když kluk má určit SQRT(65536) a vyjde mu 255.9 jen proto, že musel
použít pro odmocnění hodnotu 655 :-(.
  Domníváte se, že tohle má jakoukoliv didaktickou hodnotu ? Že se ještě
kdekoliv jinde než ve škole setká s jakoukoliv formou papírových tabulek ?
Doma jsme se na to vybodli, počítáme to kalkulí a patřičně simulujeme použití
tabulek, ale stejně s nimi musí umět, protože ve škole z nich dělají písemky.
Co vy na to ?
  S pozdravem Pavel