OT drozdie a kvasok, Re: domaci pekarna

Vojtěch Bubník bubnikv na seznam.cz
Pondělí Listopad 26 17:19:02 CET 2012

> Jano ides na to moc vedecky. Kvaskovy chlieb sa vyrabal cele starocia a
vzdy bol rovnako dobry. Takze tam je nejaky samostabilizacny  mechanizmus.
Spytaj sa starych rodicov. Robi sa to presne tak ako pisal Jakub, mam to od
babky takze to je pravda :-) Chlieb doma pecieme uz niekolko rokov, presne z
dovodov ktore pise Jakub.

Ono to věda je. V kvásku jsou v zásadě dvě kultury, jedna produkuje kyselinu
mléčnou, ta druhá kyselinu octovou. Jejich vzájemný poměr dává chlebu
typickou chuť. Udržovat kvásek v dobrém stavu dá práci a musí se to umět.
Teplotními cykly se udržuje správný poměr obou kultur. Já si zkusil vyrobit
kvásek a dopadlo to tragicky. Na druhý pokus jsem v tu dobu neměl sílu,
zrovna se mi narodilo 2. dítě.

Chléb Šumava z Kauflandu se peče z mouky, droždí, emulgátorů a kyseliny
citronové, a to z toho důvodu, že nakyne velmi rychle, takže když v
Kauflandu zjistí že mají prázdné regály, začne se péct. Kváskový chléb kyne
výrazně déle, nedá se to uspěchat.

Vojta Bubník