co s myslite o area 51 Re: Reklamni letak od czc:):):)

Miroslav Šinko sinkomiro na gmail.com
Čtvrtek Listopad 22 00:04:54 CET 2012

On 21. 11. 2012 23:43, gatilo wrote:
>   21.11.2012, 23:32:51
> Pozemska obloha je modra, coz je zpusobeno pozemskou atmosferou.
> Ale pri vychodu nebo zapadu slunce, kdy jeho paprsky ve vetsi mire prochazeji
> prizemnimi vrstvami atmosfery, ktere obsahuji prachove castice, byva
> slunce oranzove az cervene.
> Mars ma jinou atmosferu nez zeme, v porovnani s pozemskou spise skoro
> zadnou. Takze neni duvod, aby tamni obloha byla modra, podobne jako
> neni modra obloha na snimcich z povrchu mesice.
> Ale na marsu jsou caste velke prachove boure, a jeste k tomu, martanska puda
> je docela dost do cervena.
> [...]

Presne tak, modru farbu pozemskej oblohy robi rozptyl prislusnych
vlnovych dlzok na molekulach N a O2. Na Marse je atmosfera >95% CO2.

K cervenemu slnku a aj tomu, co som pisal minule, ma napadla analogia s
tmavou komorou. Kto kedysi vyvolaval CB fotky v komore osvetlenej
cervenym svetlom vie, ze biela nie je videna ako biela, ale ako cervena.
To, ze je to biela iba vieme. Skratka ludske oko je prisposobene spravne
vnimat farby pod pozemskou oblohou a vsetky umele zdroje, aj vyvazenia
farieb sa tomu snazia prisposobit. Ak by sme  odfotili interier
nacerveno osvetlenej tmavej komory, pytali by sme sa rovnako, preco
biela na kalibracnej znacke nie je biela, ale cervena. A po vyvazeni tej
znacky na nami vnimanu (povedzme skutocnu) bielu by sme sa pytali, preco
zmizla cervena z celeho interieru tmavej komory.

Ci je za tym lobby, alebo fyzika, necham na zvazenie kritickemu
citatelovi :-)))

miro