100MHz koax oscilator -- prosba o 2 rady: 1. odladovac, 2. tesnost vazby

Marek Peca marek na duch.cz
Neděle Listopad 18 19:37:43 CET 2012

> je tam jeden principialny rozdiel a to je hodnota intrinzickeho Q. Hocico
> vyrobene z kovu nedosiahne viac ako par 10.000, kdezto dobry krystal moze
> dosiahnut aj statisice. Takze v tomto ohlade je volba jasna.

Predpokladam to. Nicmene, kdyz mi das tip na krystal, kterej bude mit
zminene statisicove Q i v realnem zapojeni s dostupnymi soucastkami na
prislusne harmonicke, aby to chodilo na tech 100..400MHz, budu rad.

> Co sa tyka tesnosti vazby skusil by som najprv kriticku.

Co minis presne kritickou vazbou? Ja si umim predstavit mez astatismu, kdy
je RLC obvod zatlumen natolik, az nekmita vubec, nebo pak tu mez, kdy
zesilovac k oscu je navazan tak slabe, az uz neudrzi ustalene kmity. Co je
kriticka vazba, priznam se, nevim.

> [...]
> to dohanat zvysenym ziskom. Na druhej strane rezonator ale nerusene
> osciluje svojimi vlastnymi kmitmi bez toho aby si sa mu do toho moc
> staral. Ked si nadkriticky tak ho viac zatazujes a umelo znizujes
> kvalitu, v oscilatore sa zvysuje sum.
>
> Na potlacenie vyssich harmonickych treba obmedzit podmienky rezonancie na
> tych frekvenciach, napriklad tym ze sa znizi zisk zosilnovaca a podobne. Robi
> sa to aj tak ze sa vyrazne znizi Q rezonatora na neziaducich frekvenciach,
> napriklad ze tam naviazes zataz cez hornopriepustny filter.

To bych rad udelal, ale nechci tim zkazit Q. U konkretniho koaxu o nic
nejde, ten ma Q sam o sobe <100, ale spis mi jde o budouci pripadny
prechod na trubku (hifi koax) ci helical.

> Vtipne je ze spominas prave 100MHz. V novom urychlovaci radioaktivnych ionov
> ktory prave staviame mam na starosti VF system a tam mame 32 supravodivych
> stvrtvlnnych rezonatorov prave na tejto frekvencii. Q0 maju v rade 10^8 -
> 10^9. vybudis pole, odpojis generator a straty su tak nizke ze z toho leze
> signal este minutu :-)

Tak to blahopreju. Mne by stacilo neco okolo polovicniho poctu radu.

ZdraviM.P.