Svetlo cerveneho laseru - subjektivni vnimani

Jaroslav Lukesh lukesh na seznam.cz
Čtvrtek Listopad 15 17:23:26 CET 2012

Ani kdyz si vezmu baterku s bílou ledkou a zazoomuji tak ze je z toho skoro
paprsek (rozbíhavost tak 2-3st), tak ty jiskricky ani tak nevidím,
vysvetlíte mi to tedy, proc nejsou videt, kdyz podle vás by mely, zatímco z
cerveného laseru, nebo supersvítivé cervené ledky jsou naprosto zretelné
jako 0 a 1? A vysvetlíte mi, proc ty speckles nevidím u zelené, oranzové
nebo modré ledky?

Dekuji.

----- Puvodní zpráva -----
Od: "Jan Waclawek" <konfera na efton.sk>

>je to zpùsobeno jednou vlnovou délkou svìtla.

Vobec nie.

>U nìkterých èervených
>supersvítivých ledek je  to taky patrné.

Superledky su vlastne pokazene lasery (s nepodarenymi zrkadlami), ergo maju
uzky vyzarovaci uhol, t.j. malo rozbiehave svetlo.

>U krat¹ích vlnových délek to není
>vidìt, proto¾e jsou pro oko u¾ moc krátké.

To je blbost.

>http://www.goodsearch.com/search-web?keywords=laser+speckles

Toto je trocha iny jav, sposobeny interferenciou. Povrchy "homogenne
vyzerajucich" materialov maju castokrat nejaky "typicky rozmer
nerovnomernosti" a na nich tie interferencie vzniknu, sposobuje to
nerovnomernost osvetlenia, ale tie intenzivnejsie svietiace miesta nie su
"iskrickovite".

Tie "iskricky" budete vidiet aj na silne pohlcujucom (ciernom) povrchu, kde
interferencii vela nevznika.

wek